Kreatin monohydrat - Hva er det? og bør jeg bruke det?

Innhold

Visste du at forskning på kreatin har bevist positiv effekt for forbedret muskelytelse?

Visste du også at kreatinmangel er linket til sykdommer som påvirker hjernen, aldring, bentetthet, og andre sykdommer.

Hvis du ikke allerede nå er overbevist om å supplementere med kreatin er positivt må fortsette å lese for mer informasjon.

Hva er kreatin?

Kreatin er et stoff som finnes i kroppen, mest i muskler men det finnes også kreatin i hjernen. En får kreatin ved å spise sjømat og rødt kjøtt og det kan også lages på laboratorium og taes som et kosttilskudd.

Vitenskap har funnet en positiv korrelasjon mellom inntak av kreatin og atletisk ytelse.

Kreatin brukes for å forbedre treningsytelsen og øke muskelmassen hos idrettsutøvere og eldre voksne.

Vitenskap støtter bruken av kreatin, en ser en positiv korrelasjon mellom kreatin inntak og atletiske ytelse hos unge, sunne mennesker under kort aktivitet med høy intensitet som sprinting og vekttrening. På grunn av dette blir kreatin ofte brukt som et kosttilskudd for å forbedre muskelstyrken. Kreatinbruk er helt lovlig og det er ingen restriksjoner i profesjonell idrett.

Hvordan ta kreatin?

Kroppen tar best opp kreatin når det tas sammen med juice eller noe søt drikke.

I startfasen

Når en først starter å ta kreatintilskudd kan en ta en høyere dosering for å bygge opp kreatinlagrene.

En kan enten ta:

  • 20 gram kreatin i fire til fem dager. Bør splittes opp over dagen.

  • 10 gram kreatin i 10-14 dager. Bør splittes opp over dagen.

  • 5g kreatin i 30 dag.

Om en er mer sensitiv til kreatin er mindre doseringer å anbefale.

En bør aldri ta mer enn 20 gram på en dag.

Etter startfasen - vedlikeholdsfase

Standard dosering etter en har fylt opp kreatin lagrene i kroppen er 3 - 5g per dag.

Om en ikke spiser rødt kjøtt bør doseringen være på den øvre delen av skalaen.

Hva gjør kreatin?

Kreatin hjelper muskler ved å lage energi musklene trener for å fungere.

Når skal man ta kreatin?

En bør ta kreatin etter treningsøkter.

Kreatin for damer?

Kvinner bør sterkt vurdere å ta kreatintilskudd spesielt om en ikke spiser mye rødt kjøtt.

Forskning har vist at kvinner ikke holder på like mye kreatin i muskelcellene som menn.

Kreatin for vegetarianere / veganere

Kreatin er kanskje det første kosttilskuddet vegetarianere og veganere bør vurdere. Uten rødt kjøtt i kosten får ikke kroppen i seg noe kreatin som kan føre til dårligere effekt av trening.