vitae pro

Kreatin monohydrat - Hva er det? og bør jeg bruke det?

    Våre valg

    1

    Star nutrition kreatin

    2

    DNS Creatine Monohydrate

    3

    Proteinfabrikken kreatin

    Hva er kreatin?

    Dersom en ønsker å øke sin muskelmasse og slik få en mer definert kropp, så er en nødt til å trene styrke på en eller annen måte. Hvorvidt det er på treningssenteret, ute i naturen, i hjemmet, eller tilfeldigvis gjennom jobb, har egentlig ingenting å si. Uten at du sliter ned muskelfibrene, slik at de kan bygge seg opp til å bli større, så vil du ganske enkelt ikke kunne få større muskler på en naturlig måte.

    Det er dermed ikke sagt at du ikke kan hjelpe kroppen med dens naturlige prosesser. Et godt eksempel på dette er kreatin og trening. Dette stoffet er kjemisk og faktisk noe kroppen produserer selv, men i mindre mengder enn hva en faktisk kan benytte seg av for å øke muskelmassen. Der kroppen ikke produserer nok for maksimal ytelse, så er det heller ikke nok kreatin i de fleste nordmenns kosthold for å få maksimal effekt.

    Derfor ender mange opp med å kjøpe kreatin i form av kosttilskudd kreatin. Det er derimot her mange spørsmål som dukker opp. Folk flest vet for eksempel ikke hvor mye en kan ta, da informasjon om dette kan variere innen forskning og fra produkt til produkt. Dessuten vet de færreste hva den beste kreatin i markedet er, da det tross alt er såpass mange forskjellige leverandører der ute.

    Vi vil i denne artikkelen se nærmere på hva kreatin gjør i kroppen, hvor mye du bør ta, og informasjon om kreatin virkning. Videre har vi også gjennomført en kreatin test av de forskjellige merkevarene som finnes i dagens marked. Dersom du har vurdert kjøp av kreatin, så bør du ta en titt på vår test.

    Hva gjør kreatin?

    Det er mange nordmenn som tyr til kreatin før og etter trening. Kreatin pulver har blitt en populær måte å øke sine kreatinlagre på. Forskning viser at kreatintilskudd vil øke lagrene med opptil 40 %. Ved å gjøre dette, så kan kroppen yte bedre, og da sendes et såkalt anabolt signal til muskulatur. Dette signalet forteller muskulaturen din at om at den må forbedre seg i henhold til å bygge opp muskulaturen sterkere, og ikke minst raskere.

    Kreatin bruk har skutt i været over de siste årene, rett og slett fordi det er rimelig og enkelt i bruk, og ikke minst får mange resultater. Et kreatin kosttilskudd kan være så enkelt som en skje inn i en smoothie eller kreatin i mat. Virkning er dessuten også rask, slik at du får nyte fordelene tidlig i bruken. For de fleste vil effekten ha vist seg innen noen få dager, og nesten garantert innen en uke.

    Hvordan bruke kreatin?

    Det er vanlig å lure på om en skal fylle på med kreatin før eller etter trening. Svaret er i grunn ganske enkelt at det ikke har så veldig mye å si. Det viktigste er kreatin dosering, og da spesielt at en følger de rådene som produktet gir. Vanlig praksis er at en starter første uke med høyere doser, mens en trapper ned etter 5-7 dager til halvparten av den originale doseringen.

    Gjerne anbefaler produsentene og ikke minst forskning rundt 10 gram kreatin om dagen i det lange løp, der en gjerne inntar opptil 20 gram kreatin i starten. Følger en rådene for bruk, vil kreatin effekt vises tidlig. Det er som nevnt mulig å ta inn næringsstoffet på mange måter med pulver, og enkelte velger også kreatin kapsler eller kreatin tabletter/kreatin piller.

    Mange anser for mye kreatin farlig for kroppen. Men har kreatin bivirkning? Forskning viser at den eneste bivirkningen som har vist seg er mageproblemer. Det er for eksempel mye mer alvorlig å ta inn for mye proteiner. Kreatin forskning har for eksempel avdekt at dine nyrer ikke vil være i noen form fare, uansett hvor store doser du tar. Det finnes mye informasjon om kreatin bivirkninger i diverse publiserte studier, og ingen finner fare ved riktig dosering.

    Våre anbefalte produkt i 2019

    Det finnes mange leverandører av såkalt kreatin monohydrat i dagens marked. Dette gjør det vanskelig for forbrukerne, da mange tross alt ikke sitter på god nok informasjon om forskjellene. Det er derfor vi har bestemt oss for avgjøre hvilken kreatin som er best i test.

    Nedenfor har vi gått gjennom 3 forskjellige kreatinprodukter som du kan benytte for din treningshverdag. Disse uthever seg som noen av de mest gunstige alternativene:

    #1 - Beste produkt: Creatine Monohydrate (Star Nutrition)

    Creatine Monohydrate er et kreatintilskudd fra Star Nutrition som hjelper deg å raskere øke ditt muskelvolum. Dette produktet brukes av flere idrettsutøvere verden over for nettopp disse formålene. Star Nutrition leverer med dette produktet 100 % rent mikronisert kreatin. Det betyr at dette er et kreatintilskudd som gir så optimale resultater som mulig.

    Creatine Monohydrate fra Star Nutrition selges gjerne i doser på 500 gram kreatin, slik at du får nok til 100 doseringer. For sin pris koster altså dette produktet med kreatin bare rundt 1 kr per dose, noe som illustrerer hvor billig kreatin er som en løsning for din trening.

    #2 - DNS Creatine Monohydrate

    DNS Creatine Monohydrate er et monohydrat kreatintilskudd som hjelper deg med å både bygge muskler raskere, men også å bevare muskelmasse dersom du skal på en diett. Med slik kreatin i blodet kan du yte bedre i hverdagen. DNS sitt kreatinprodukt vil også bidra til å øke eksplosiviteten, og ikke bare øke selve muskelmassen rent visuelt.

    Produktet er helt rent kreatin, slik at du får akkurat det du trenger i hver dosering her. Dersom du vurderer en kreatin kur, så er dette produktet et godt valg å begynne med, da det også til stadighet er rimelig. En kreatin monohydrat dosering med DNS Creatine Monohydrate vil inneholde rundt 20 gram den første uken, før du etterhvert skal gå over på 10 gram per uke.

    # 3 - Kreatin Proteinfabrikken

    Proteinfabrikken Kreatin er et internt merke fra den norske produsenten. Det betyr at dette altså er et produkt som er laget i Norge. Kreatinet deres er 100 % rent kreatin, og det er et attraktivt produkt for deg som akkurat har begynt treningen. Blant annet kan du motta råd om kreatin oppladningsfase fra Proteinfabrikken.

    Selv om de andre produktene er rimelige, så tilfører Proteinfabrikken med sitt kreatin ekstra service i form av god informasjon om bruk, samt informasjon om hva kreatin faktisk er. Deres kreatin passer dermed både for nye og gamle brukere, og alt fra nybegynnere til profesjonelle.

    Kreatin i mat

    Kreatin og koffein er blant de få ergogene tilskuddene vi vet om. Ergogene tilskudd er definert som at de skal bedre vår styrke og prestasjonsevne. Som nevnt produserer altså kroppen kreatin selv, slik at en ikke må ha dette gjennom inntak, som tilfellet er for protein for eksempel. Allikevel kan økte doser kreatin fra kosttilskudd tilføre goder, slik som nevnt ovenfor. Men hva med kreatin i maten vår?

    Leveren vår produserer daglig 1 gram kreatin, mens vi i maten vanligvis også tar inn omtrent 1 gram kreatin. Næringsstoffet finnes naturlig i kjøtt, fisk, egg, og fugl. Det manifesterer seg her som kreatinmonohydrat, som er det samme vi finner i kosttilskuddet. Dessverre fører altså bare kosten omtrent 1 gram kreatin inn i kroppen vår per dag, slik at vi ikke får optimal bruk av næringsstoffet.

    Det er ganske enkelt ikke mulig å sette opp et kosthold som tilfredsstiller den mengden kreatin musklene dine kan dra nytte av. Derfor er kosttilskuddene så populære. Det er verdt å nevne at siden kreatin kun finnes i animalske produkter, så vil vegetarianere definitivt ha en stor fordel av å benytte kreatin til trening. Derimot bør selvfølgelig ikke kreatin bytte ut et variert og godt kosthold, og heller kun fungere som et tilskudd.

    Når skal man ta kreatin?

    Kreatin er best for de som ønsker å bygge større muskler og yte mer. I starten er en effekt av kreatin vann i musklene. Det er fordi næringsstoffet gjør bindingen av vann økes. Dermed betyr kreatin vektøkning for de aller fleste brukere, og vanligvis vil en gå opp ett kilo. Allikevel er dette en fordel dersom du skal bygge muskler, da du gjerne kan dra fordeler av ekstra energi å hente fra.

    Forskning på kreatin overgår de andre ergogene stoffene, og vi er i dag ganske sikre på at dette kosttilskuddet er gunstig for folk flest. Kreatin har egenskaper som kan hjelpe deg å yte bedre når du skal bygge muskler. Det er alltid rådet å ha et sunt og variert kosthold. Siden en derimot altså ikke kan få i seg nok kreatin gjennom kostholdet, så er et kosttilskudd nødvendig om du skal nyte samtlige verdier av dette tilskuddet.

    Testvinnere

    ⭐⭐⭐⭐⭐

    #1 Testvinner

    vitae pro
    © Sweat.no 2020