Kosttilskudd - generell artikkel

    I dag får de aller fleste nordmenn i seg alle vitaminer, mineraler og viktige næringsstoffer man har behov for gjennom maten. Likevel er det visse kosttilskudd flere av oss kan få mye ut av. Og for noen grupper kan kosttilskudd være helt avgjørende for å sikre en god helse.

    Hva er kosttilskudd?

    Kosttilskudd er enkelt forklart næringsmidler som kan supplere et vanlig kosthold, men kosttilskudd alene bør likevel aldri erstatte et variert og fornuftig kosthold. Kosttilskudd er ofte konsentrerte kilder av enten vitaminer, mineraler eller andre viktige stoffer som gir en god ernæringsmessig eller fysiologisk effekt.

    Alle typer kosttilskudd kommer i enkle doser, og bør kun tas i anbefalte og riktig oppmålte mengder. Du kan i dag få kosttilskudd som kapsler, tabletter, piller, pastiller, i pulverform, som ampuller eller som væsker.

    Hva kan kosttilskudd bidra med?

    Gode kosttilskudd kan bidra med mye forskjellig, og i dag har man klart å utvikle forskjellige formler som kan gange både helse og utseende. Det finnes eksempelvis kosttilskudd beregnet for å bedre håret, huden eller neglene. Likevel er det vanligst at man tar kosttilskudd for helsas skyld.

    Du kan velge mellom et hav av ulike kosttilskudd som er skreddersydd for å bedre helsa vår. Noen kosttilskudd kan gi bedre benhelse, andre kan være viktige for energinivåene våre.

    Hvem trenger kosttilskudd?

    Mange spørs seg selv kanskje; "når er kosttilskudd nødvendig?". Det er ikke alltid like lett å finne ut om man har behov for å supplere sin vanlige kost med et kosttilskudd, men det finnes visse grupper som absolutt burde få i seg denne type tilskudd. Personer som ikke spiser variert nok, og dermed ikke får i seg alle viktige næringsmidler, vil kunne dra nytte av et kosttilskudd. Det finnes visse sykdommer som fører til et økt behov for kosttilskudd. Er du syk, men usikker på om du bør ta kosttilskudd av noe slag bør du alltid spørre fastlegen om råd.

    Gravide bør passe på å ta kosttilskudd

    Andre grupper som gjerne bør ta kosttilskudd inkluderer gravide og i visse tilfeller også ammende kvinner. Planlegger du å bli gravid kan du også ha godt av et kosttilskudd, og her er folat det de aller fleste bør benytte seg av. Folat er en type kosttilskudd man også bør bruke under graviditetens første 2-3 måneder.

    Medisinske tilstander kan øke behovet for kosttilskudd

    Har du en medisinsk tilstand kan det hende du bør ta kosttilskudd. Personer med vitamin- eller mineralmangler faller definitivt innunder denne gruppen. Noen av de vanligste manglene vi finner i den norske befolkning er jernmangel eller mangel på vitamin D. Lider du av en matallergi eller sensitivitet kan det også hende du ikke får i deg tilstrekkelig med ulike næringsstoffer - og da kan du ha behov for et kosttilskudd.

    Spiser du variert nok, eller bør du ta kosttilskudd?

    Dersom man ikke får i seg en variert og sunn kost, kan det også hende man har behov for ulike kosttilskudd. en mangelfull kost kan enten komme av sykdommer, tilstander, diagnoser eller vaner. Du kan også utvikle mangler dersom du spiser for lite, eller unngår visse typer matvaregrupper. Veganere er eksempler på grupper som ofte kan ha svært godt av et kosttilskudd.

    Det er også gjerne slik at eldre bør vurdere kosttilskudd for helsas skyld. Det er ikke nødvendigvis slik at eldre spiser mindre sunt enn yngre, men kroppen kan ofte slite mer med opptak av visse mineraler og vitaminer når vi blir eldre. Da kan et tilskudd være til hjelp.

    Hvordan finner jeg ut om jeg trenger kosttilskudd?

    Mange ulike symptomer kan være et tegn på at du trenger et kosttilskudd. Det er for eksempel vanlig å føle seg trøtt, sliten, nedstemt, glemsk, oppleve fordøyelsesbesvær eller uidentifiserbare smerter i muskler og ledd.

    Kjenner du deg ikke helt i form, og har lyst til å finne ut om det kan være fordi du mangler visse vitaminer, mineraler eller næringsstoffer? Det er som regel svært enkelt å finne ut om man har behov for et kosttilskudd. Det eneste du trenger å gjøre er å bestille en legetime, og ta en enkel blodprøve. I blodet ditt finnes det masse informasjon, og man kan blant annet lese av dine mineral- og vitamin-nivåer.

    Hva er det beste kosttilskuddet?

    Er du på jakt etter de aller beste kosttilskuddene, eller et kosttilskudd som virker? Da er det viktig at du finner ut nøyaktig hva din kropp har behov for, at du snakker med legen din, og får gode råd når det kommer til å velge kosttilskudd.

    Hva som defineres som det beste kosttilskuddet vil være helt individuelt. Hvis du kun ønsker å ta kosttilskudd for å styrke hår, hud eller negler holder det som regel å få gode tips fra ansatte i helsekostbutikker, men dersom du må ta kosttilskudd for helsas skyld bør du selvsagt rådføre deg med legen din. På den måten kan du være sikker på at du tar det beste kosttilskuddet for nettopp deg.

    Kan man få bivirkninger fra kosttilskudd?

    Får du i deg for mye av et kosttilskudd vil du kunne oppleve visse bivirkninger. For høye doser av vitaminer eller mineraler kan nemlig være skadelig for kroppen og helsa. Hvilke bivirkninger du kan få vil variere basert på hvilket kosttilskudd du tar.

    Det er utrolig viktig å alltid følge pakningsvedlegget som følger med når du kjøper kosttilskudd. Her vil det som regel også stå informasjon om eventuelle bivirkninger, og hva du må gjøre dersom du har tatt for mye av kosttilskuddet.

    Hvor kan jeg kjøpe kosttilskudd?

    Det er mulig å få kjøpt ulike kosttilskudd i både helsekostbutikker, apoteker, matvarebutikker og nettbutikker. Hva man får tak i vil variere, og det kan være fornuftig å finne ut hvilke typer kosttilskudd man ønsker å handle, før man ser etter et utsalgssted. Da vil du bruke mindre unødvendig tid på å fly fra butikk til butikk, uten å finne produktet du ser etter.

    Bor du langt unna steder som selger kosttilskudd kan du i dag heldigvis bestille det aller meste på nett. De fleste store helsekostbutikkene har også egne nettbutikker, med et bredt og varieret tilbud når det kommer til kosttilskudd.