Kundalini yoga - "bevissthetens yoga"

    Kundalini yoga har i liket med andre yogaformer mål om å forene kropp, sinn og ånd - dette gjøres gjennom fysiske øvelser, meditasjon og lydvibrasjoner. Dette er en dynamisk og terapeutisk yogaform som jobber helhetlig, direkte og raskt. I kundalini yoga er det fokus på å styrke og balansere sinnet og kroppens kommunikasjonskanaler som nervesystemet og hormonsystemet.

    Bakgrunn

    Kundalini yoga har vært i utvikling de siste 3-4000 årene og denne yogapraksisen var i mange århundre en godt bevart hemmelighet i India som ble overført fra mester til lærling i mange år. Det var mester Yogi Bhajan som brakte denne yogaretningen til Vesten på slutten av 1960-tallet da han bestemte seg for å bryte hemmeligholdet. Han mente at bevissthet om kundalini-energien var viktig for å takle livets mer og mer stressende hverdag. Yogi Bhajan reiste først til Canada, så til Amerika for å utdanne lærere som kunne spre kunnskapen i vestlige land. Siden den gang har kundalini yoga vokst og spredt seg i hele verden.

    Kundalini yoga gir deg mer flyt og balanse

    Når du trener en form for yoga, så trener du mer enn bare den fysiske kroppen. Du vil også merke at det skjer positive forandringer mentalt og emosjonelt. Når vi snakker om kundalini yoga så blir denne yogaformen gjerne omtalt som "bevissthetens yoga". I tillegg til de fysiske bevegelsene så har kundalini yoga fokus på å øke vår bevissthet og tilstedeværelse, både i oss selv og i samspill med verden rundt oss. Å praktisere kundalini yoga gjør deg mer våken, og du blir mer og mer klar over hva som er bra for deg og hva som er mindre bra. Dette kan være alt fra mennesker du omgås med, jobben din, maten du spiser og livet generelt.

    Det er i hovedsak tankene våre som skaper stress og kundalini yoga kan hjelpe deg til å finne indre ro og gi deg mer flyt i livet. Meditasjon og bevisst pust er en måte å endre på tankemønstre som skaper stress, og dette er elementer du vil finne i en time med kundalini yoga. Gjennom å praktisere denne yogaformen vil du oppleve at at kundalini yoga skreller av lag på lag med gamle tankemønster hvor du våkner mer til ditt eget liv, din egen sannhet og blir bevisst på hva som er mest rett for deg i din hverdag. Fokuset er innover, og din eneste utfordrer er deg selv. Kundalini yoga er et dynamisk, kraftig verktøy for å utvide bevisstheten som gjør oss i stand til å leve livet slik vi ønsker.

    Kundalini yoga i praksis

    En klassisk time med kundalini yoga varer i 1,5 time og inkluderer statiske stillinger, energiske bevegelser, mantra, pusteteknikk, meditasjon og avslapning. I yoga har man yogaformer som er typisk yin og andre som er typisk yang. Disse aspektene er en vanlig betegnelse på to motpoler som utfyller hverandre og danner en enhet. Yin har et mer innadrettet fokus som representerer det rolige, nærende og mer meditative. Yang representerer det mer utadrettede med det mer fysisk krevende og eksplosive. Yin-yang-teorien beskriver altså to sider av en helhet som skal være i balanse for å opprettholde harmoni. Kundalini yoga er en mellomting da den inkluderer aspekter fra både yin og yang i sin typiske praksis.

    Hva slags effekter får du av kundalini yoga?

    Ved å praktisere kundalini yoga jevnlig vil man erfare økt livskvalitet og livslyst. Du jobber med å vekke din bevissthet og aktivere flyten av din egen livsenergi og indre kraft. Gjennom kundalini yoga kan du rett og slett transformere ditt liv, og drømmene dine er ikke lenger fantasi. Rent fysisk vil du styrke og stimulere muskulatur, sirkulasjon, nervesystemet og hormonsystemet. Du vil merke at du får en sterkere og smidigere kropp som håndterer hverdagens stress og støy på en bedre måte. Man finner en indre ro, og får mer overskudd og energi.

    I kundalini yoga er det ingen fast serie med øvelser - yogaformen har et bredt spekter av ulike sett med forskjellig effekt. Det viktigste er at øvelsene gjøres utifra egne forutsetninger. Mange av stillingene og bevegelsene er enkle og ukompliserte, men kan være utfordrende da de gjentas mange ganger. Det handler om rytme, energi og pust. Kundalini yoga er en aktiv og dynamisk form for yoga og kan for noen oppleves som anstrengende de første gangene. Ved å øve på å holde ut og gjennomføre regelmessig praksis vil du oppleve en mykere og smidigere kropp samt sterkere mental utholdenhet. Du vil få en indre ro som gir deg sterkere konsentrasjon, mer energi og overskudd. Du øker fleksibiliteten i kroppen og styrker kjernemuskulaturen. Alle disse effektene gjør deg sterkere til å kunne møte både deg selv, dine omgivelser og utfordringer i hverdagen. Uavhengig av alder vil det å praktisere yoga gi effektiv stressmestring, god hvile og redusert stressnivå i kroppen. Yoga gir også bedre søvnkvalitet og tilfører energi. Dessuten har yoga positiv effekt på humøret og yoga kan redusere angst og depresjon. Mange opplever også at yoga har god effekt ved blant annet ryggproblemer og en rekke smertetilstander.

    Hvem passer denne yogaformen for?

    Alle kan praktisere kundalini yoga. Kundalini er yogaen for hverdagen og denne yogaformen passer for alle uansett alder, utgangspunkt og nivå. Man trenger ikke å ha noen forkunnskaper eller erfaringer med yoga. Du praktiserer utifra ditt utgangspunkt og utvikler deg fra hvor du er. Man arbeider seg fremover i eget tempo og lytter hele tiden til kroppens signaler for å tilpasse øvelsene til der man befinner seg. Det er ingen fokus på prestasjon eller det ytre - fokuset er innover og man er sin egen utfordrer. Kundalini yoga er et effektiv redskap for stressmestring med øvelser som hjelper deg å ta i bruk dine indre ressurser og utnytte ditt potensiale som menneske.

    Tips før og etter praksis

    Unngå å spise store måltider og tung mat rett før du gjør yoga. Det anbefales å ikke ha spist på 1,5 time før timen. Ta heller noe lett som yoghurt eller frukt hvis du trenger påfyll. Ta gjerne med vannflaske og det er spesielt viktig å drikke godt med vann etter yogaklassen. Det er ikke uvanlig eller farlig å få litt vondt i hodet, kjenne det verker i kroppen eller føle seg litt kvalm etter en time.

    Ikke bli overrasket eller skremt av mantraer (lydvibrasjoner) og sang. Mantra og lyd er en viktig del i kundalini yoga, og uttale og rytme er også viktig for å oppnå maksimal effekt. Mantraer skal oppløfte og regulere bevisstheten vår gjennom deres betydning og repetisjon. Å chante mantraer blir ofte kalt "tankesinnets yoga". En klasse med kundalini yoga starter med inntoning hvor man synger et mantra. Føler du deg ukomfortabel kan du bare velge å sitte stille og lytte i begynnelsen. Deretter utføres en sekvens forhåndsbestemte posisjoner, kalt kriyas (yogasett), bestående av langsomme eller raske repeterende bevegelser. Bevegelsene kombineres med pusteteknikker som anses å forsterke effekten. Klassen avsluttes med avspenning og meditasjon, og deretter uttoning med mantra. Kundalini yoga er en kraftfull form for yoga - vær tålmodig og start forsiktig. Det tar tid å lære seg pusteteknikker og det å forstå og praktisere meditasjon.

    Utstyr til kundalini yoga

    I kundalini yoga brukes ofte behagelig klær i hvitt. Farger har effekt på bevisstheten og hvite klær fungerer som en egen fargeterapi som styrker våre energisentre. Når vi kler oss i hvitt, så utvider vi vår utstråling og vår aura. Dette gir oss en klar og solid identitet slik at vi kan filtrere negative påvirkninger fra omgivelsene. Klærne du bruker bør være komfortable og lette å bevege seg i. Når du utfører yoga er det viktig å ha god kontakt med underlaget og yoga praktiseres uten sko på beina. Mange synes det er best å trene barføtt, men hvis du foretrekker å ha på deg sokker bør du være bevisst på å bruke sklisikre sokker.

    En god yogamatte er viktig når du praktiserer yoga. Matten er ment for å isolere mot underlaget samt sørge for at du ikke sklir. En yogamatte skal passer deg og dine behov. Det er individuelt hvor tykk matten bør være og hvordan dette påvirker kroppen. For eksempel vil noen like en tykkere og mykere modell, mens andre velger en tynnere matte. I kundalini yoga er det vanlig å praktisere på en myk ullmatte med sklisikkert og behagelig underlag. Matten skal støtte kroppen og isolere varmen slik at du føler deg komfortabel og trygg.