vitae pro

Hvordan gå raskt ned i vekt?

    Våre valg

    Hvordan gå ned i vekt fort? Dette er et spørsmål mange nordmenn stiller seg selv. Det er tross alt ingen som ønsker å bruke et helt år for eksempel på å miste noen kilo, og det å slanke seg fort er selvfølgelig å foretrekke. Det vil si, så lenge en gjør dette på en sunn måte. For mange er det viktig å spise mindre, mens andre nok kunne hatt godt av å bevege seg mer.

    Skal en gå raskt ned i vekt er det ingen spesifikk fasit, da alle mennesker tross alt er forskjellige. Dersom en ikke har en høy metabolisme for eksempel, så kan du få store problemer med motivasjonen når du ikke vil gå raskt ned i vekt slik som alle andre. Du kan derimot gå ned i vekt raskt dersom du blir kjent med din kropp, og ikke minst følger en disiplinert plan.

    Vi har i denne artikkelen sett nærmere på hvordan du kan gå fort ned i vekt ved hjelp av hva du velger å spise, samt hvordan du velger å trene. Ting vil ikke skje av seg selv, men med våre tips for å gå ned i vekt, så vil i hvert fall prosessen bli noe enklere for deg.

    Hvordan gå ned i vekt raskt og effektivt?

    En slankekur må igangsettes, enten en liker det eller ei, dersom en skal gå ned i vekt. Men hvordan fremmer en rask vektnedgang i kroppen sin? Hver dag gjør vi mennesker valg som påvirker hvordan balansen av forbrenning og opptak av kalorier enten gjør at vi går opp eller ned i vekt det øyeblikket. Regnestykket er egentlig ganske greit. Dersom vi spiser og drikker matvarer med flere kalorier enn hva vi forbrenner, så vil vi legge på oss.

    Vanlige matvarer som gjør at vi raskt går opp i vekt, eller holde vekten ved like, er godteri og sukkerholdig drikke. For sistnevnte er ofte juice like ille som brus. Problemet med disse matvarene er at de har en såpass høy dose sukker, som inneholder mye kalorier. Allikevel er det enkelt å bøtte ned disse matvarene, slik at vi uten å bli mette får i oss en rekke kalorier på kort tid.

    For mange nordmenn handler det å gå ned i vekt om mat. Allikevel ligger selvfølgelig ikke hele løsningen i å spise mindre. Men ønsker du å gå ned i vekt det øyeblikket du blir fristet av matvarer med høyt sukkerinnhold, så kan det lønne seg å legge vekk fristelsene innimellom. Det er ikke dermed sagt at en bør kutte ut alt sukker, da kroppen absolutt trenger dette. Et sunt og variert kosthold er best, med trening på toppen som skreller av de ekstra kaloriene vi ønsker å spise innimellom.

    Hvordan bli tynnere fort? Er det farlig?

    Hvordan gå fort ned i vekt og bli tynn raskere? Som nevnt handler dette altså om hvordan du spiser og trener, samt hvordan dine gener opererer. Det er også forskjell mellom kjønnene. Den kanskje beste måten å finne ut av regnestykket for din kropp er å benytte en kalorikalkulator. Denne forteller deg hvor mange kalorier du bør ta inn om dagen for å opprettholde din vekt.

    Her er det viktig å huske på at dette er et anslag. Legger du deg derimot på et inntak omtrent 500 kalorier under det du trenger for å opprettholde vekten i følge kalkulatoren, så kan du gå raskt ned i vekt. Trener du hver dag og forbrenner muligens noen hundre ekstra kalorier, så er det essensielt å huske at du også skal ta høyde for dette.

    En diett for å gå ned i vekt er et godt utgangspunkt for å slanke seg. Det er nemlig det vi velger å spise og drikke i hverdagen som er det største problemet for folk flest. Du kan gå ned 2 kg i uken for eksempel nesten uten å trene, bare ved å endre kostholdet ditt. Men trener du på toppen av dette, så skal du også kunne dra nytte av ekstra forbrenning.

    Merk derimot at hvordan en går ned i vekt fort er viktig. Det å slutte å spise matvarer som inneholder viktige næringsstoffer i din diett er for eksempel ikke et godt alternativ. Å gå ned i vekt fort, og dermed bli tynn raskt, er absolutt mulig, men her er det essensielt å ikke la dette gå på bekostning av egen helse. Vektnedgang som skal gjennomføres raskt bør baseres på god helse og ikke estetikk.

    Matplan for å gå ned i vekt fort

    Det første du vil lære på et slankekurs, uansett hvor det måtte være, er at en diett må til. Trening kan selvfølgelig hjelpe til med forbrenning, men det hjelper tross alt fint lite å forbrenne et par hundre kalorier, dersom du spiser flere tusen overflødig. Der med er en av nøklene til gå raskt ned i vekt ganske enkelt å kutte ut for eksempel søtsakene innimellom.

    Dette innebærer enten å redusere inntaket av såkalte tomme kalorier, eller muligens å kutte ut godteri, brus, juice, og lignende helt. Førstnevnte er nok en mer realistisk start, selv om du ønsker å gå raskt ned i vekt. Det å holde seg helt unna kan fungere, men ofte fører det til en skam dersom en sprekker. Derfor er det ofte lurt å gi seg selv litt spillerom, så kan heller trening fungere for å gjøre opp for de ekstra kaloriene.

    Skal du for eksempel gå ned 2 kg i uka, så kan du bytte ut søtsakene og de tomme kaloriene med mye god mat. Frukt og grønnsaker er for eksempel fin snacks, og en kan med god fordel pakke en lunsj der den klassiske brødskiva med pålegg befinner seg. Skal du derimot gå raskt ned i vekt, så kan du med fordel bytte ut brødet med et lett knekkebrød for eksempel.

    I henhold til drikke, så bør din matplan kutte ut brus og juice som er sukkerholdig. Du kan selvfølgelig drikke varianter uten kalorier, men ønsker du ekstra helsefordeler, og ikke kun vekttap, så anbefales vann og melk som gode substitutter. Du skal tross alt få næring gjennom drikke, og ikke minst trenger du å være dehydrert dersom du skal trene endel.

    Beste trening for å gå ned i vekt

    Et sunt og variert kosthold komplementeres alltid av god trening. Mange kan gå ned i vekt bare ved å endre hva de spiser, men det er en stor fordel å også inkludere et treningsprogram. I tillegg til alle de gode helsefordelene, så gir treningen deg nemlig litt ekstra spillerom hva gjelder dietten. Trener du for eksempel 3 dager i uka, og dermed forbrenner over tusen kalorier ekstra, så kan du med samvittighet spise litt ekstra søtsaker på lørdag.

    Skal du igjen gå raskt ned i vekt, så kutter du ut søtsakene foreløpig, og trapper opp treningen noe. Selvfølgelig skal du derimot ikke trene uendelig, og det beste er nok å legge inn 3-4 økter i uka. Dersom du kjører høy intensitet, og da gjennom intervalltrening for eksempel, så klarer du å holde deg godt motivert. Det er tross alt enklere å bli tynn fort, dersom øktene på tredemølla ikke skal vare over 1 time med slit hver gang.

    En sier ofte at 1 kilometer med gange eller løping gjør at du forbrenner 100 kalorier. Dermed skal det ikke mer til enn noen korte treningsøkter et par ganger i uka før du får en merkbar forskjell i forbrenning. Dessuten er det verdt å nevne at hvileforbrenningen vil forbedres ved trening, slik at du får gode fordeler fremover i tid også. Det er selvfølgelig også andre gode fordeler, da spesielt i henhold til hjerte- og karsykdommer.

    Beste måten å gå ned i vekt

    Selv om det å gå raskt ned i vekt er noe mange ønsker seg, og kanskje helsen tilsier at det er viktig, så er det også verdt å merke seg at det ikke alltid er den beste måten å ned i vekt på. Akkurat som kroppen din ikke har godt av å gå raskt opp i vekt, så er det å gå raskt ned i vekt ikke alltid uten komplikasjoner heller.

    Den beste måten å gå ned i vekt på er en stabil kurve nedover mot din ideelle vekt. Målet ditt bør være å innføre disiplin i forhold til kosthold og trening, men å ikke være for opptatt av vektnedgangen i det korte løp. Mange faktorer kan tross alt spille inn, og det er ikke sjeldent at de som trener knallhardt og spiser sunt faktisk også kan legge på seg i det korte løp.

    Det viktigste for deg som ønsker å gå ned i vekt er å se på det langsiktige bildet. Mål som å gå ned noen kilo i uken er det ikke noe i veien med, men å måle seg selv til frokost og kvelds er for eksempel unødvendig og gir et galt bilde av hvordan vekttap fungerer. Gjør innsatsen for vekttap til et prosjekt for din egen helse, så vil du raskt kunne se gode fordeler!

    © Sweat.no 2020