Magnesium - for kroppens stoffskifte, muskler og hjerte

    Rang

    Produktnavn

    Butikk

    #1

    #2

    #3

    #4

    (dere mÄ gjerne forandre pÄ (eller fjerne) headingene, men inkluder hovedkeyword og gjerne best og eller test i h1)

    Magnesium fÄr du gjennom kosthold eller kosttilskudd, og er det fjerde mest alminnelige stoffet i kroppen. Halvparten av de 25 gram magnesium som kroppen inneholder finner vi i bein og den andre halvparten i msuklr og annet blÞtvev.

    FÞrst; Hva er magnesium? Magnesium er nÞdvendig for kroppens stoffskifte og normal funksjon av muskler og hjerte. Magnesium inngÄr som en ko-faktor i over 300 enzymer som deltar i kroppens energiomsetning, dannelsen av proteiner og nukleinsyre-stoffskifte. I tillegg til at magnesium er viktig ved overfÞring av nerveimpulser til muskler og hjertets impulsledning. Magnesium som legemiddel/kosttilskudd brukes ofte i behandling av for eksempel magesÄr eller som avfÞringsmiddel.

    Magnesium mat finner vi i kostholdsprodukter som melkeprodukter, kornprodukter, nĂžtter, mangler, grĂžnne bladgrĂžnnsaker, tĂžrkede erter, bĂžnner, poteter, fisk og kjĂžtt som gode kilder. Ved et stĂžrre behov for magnesium eller at man allergi mot noe mat med magnesium som nevnt over, kan man ta tilskudd.

    Magnesium sine funksjoner

    Magnesium tilskudd eller magnesium gjennom mat er viktig for kroppen av to hovedgrunner:

    1) viktig for oppbygningen av sterkt beinvev og stĂžttevev

    2) viktig for normal funksjon av nervesystemet

    Videre i kroppen finnes magnesium til 60-65 prosent i skjelettet og 40 prosent magnesium i muskulaturen. Mineralet deltar i flere prosesser i kroppen som pÄvirker ulike enzymer og enzymsyster som er ansvarlig for funksjoner i kroppen, som; energiproduksjon ved fysisk anstrengelser/aktivitet, mineraliseringm av benet i samspill med kalsium og vitamin D, regulering av kalsium- og kaliumstatus i kroppen, signaloverfÞring i nervesystemet og mellom nerver og muskler, deltar i enzymsystemer som er ansvarlig for stoffskiftet og deltar i enzymsystemer som er ansvarlig for cellefunksjoner.

    Magnesiummangel

    Det daglige behovet for magnesium er cirka 350 mg (milligram) for voksne, mens gutter i puberteten, gravide eller ammende bÞr ha et hÞyere inntak pÄ cirka 450 milligram daglig. Tar man for mye, mer enn 600 til 700 milligram daglig, kan magnesium bivirkninger gi diaré. Det er likevel sjeldent at man fÄr i seg for mye av det, fordi overskuddet av magnesium utskilles via nyrene, som igjen reguleres av ulike hormoner. Som biskjoldbrukskjertehormonet (PTH) og Aldosteron.

    Magnesiummangel er lettere Ă„ fĂ„ for noen, og kan ofte oppstĂ„ i forbindelse med sykdom eller mangel pĂ„ andre mineraler som kalsium og kalium. Magnesium og kalsium sammen er derfor avgjĂžrende, fordi magnesium tas opp av kalsium. Årsaker til Ă„ utvikle magnesiummangel kan vĂŠre kronisk diarĂ©, som nedsetter opptaket av magnesium via mage-tarmkanalen, et for lavt matinntak, alkoholisme og vanndrivende medisin. Symptomer pĂ„ magnesiummangel kan vĂŠre lik de som oppstĂ„r ved kalsiummangel; nevrale forstyrrelser som skjelving, muskelsvakhet, kramper, mentale forstyrrelser, nedsatt appetitt, kvalme og tretthet. Ved milde symptomer pĂ„ magnesiummangel ser man sjeldent. Magnesium sĂžvn henger ogsĂ„ sammen, ved et for lite inntak kan det gĂ„ utover sĂžvnkvaliteten. Magnesium mot kramper blir ogsĂ„ bedre hvis man har et lavt inntak av magnesium fra fĂžr.

    Som regel er medisinen da et Ăžkt inntak av magnesium gjennom kosten, ved Ă„ dekke magnesium dagsbehov og kanskje litt mer.

    Magnesiummangel symptomer er mer vanlig enn overdose av magnesium, her kan sympotonene vÊre diaré, brekninger, lavt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, muskelsvakhet, bortfall av reflekser, nedsatt tarmmotorikk, pustevansker, eller i alvorlige tilfeller nevromuskulÊr utfall som lammelser.

    Bivirkninger av Ä ta magnesium kan vÊre kvalme, diaré, magesmerter og/eller luft i magen.

    Magnesium som kosttilskudd

    Om du har magnesium mangel eller ikke, kan det vÊre en idé Ä ta magnesium tabletter eller flytende magnesium som kosttilskudd. Det er ikke sikkert man fÄr dekt behovet gjennom kosten hver dag, og sÄ lenge man ikke tar for mye magnesium og holder seg til den magnesium dosering som er satt pÄ innholdsfortegnelsen av produktet. Er det ingen fare.

    Som nevn finner vi mange gode kilder til inntak av magnesium gjennom blant annet melke- og kornprodukter, men som tilskudd kan man ta tabletter som inneholder magnesium.

    Her finnes mye Ă„ velge mellom, men vi bĂžr merke oss at for mye magnesium tabletter bivirkninger kan forekomme. Vi snakker da om kosttilskudd og reseptfrie legemidler som kilder til magnesium.

    Den daglige doseringen ligger da mellom 100 til 350 mg magnesium, i enten flytende- eller tablettform.

    VĂ„re anbefalte produkt i 2020

    Vi har tatt en nÊrmere titt pÄ hva vi mener er vÄre anbefalte produkter og kosttilskudd med magnesium.

    #1 - Beste produkt: Reflex Albion - Magnesium 90 kapsler

    Én kapsel av Albion Magnesium inneholder 125 mg magnesium, og anbefalt daglig dose av dette produktet er tre kapsler per dag, som tas sammen med mat.

    Dette produktet er ogsÄ kjent som magnesium bisglycinate, som er et biotilgjengelig magnesiumtilskudd, produsert i fÞrste klasse Albion Laboratoriet, som bruker det nyeste innen vitenskap og teknologi. Her finner vi 80 prosent biotilgjengelighet, det vil si at kroppen lettere tar opp nÊringsstoffet uten sÊrlige bivirkninger. Reflex Albion Magnesium er et av de beste og reneste tilskuddene pÄ markedet, med fordeler til kroppen som:

    • At kapslene bidrar til Ă„ redusere tretthet og utmattelse

    • Motvirker muskelkramper

    • Opprettholder muskelfunksjon

    #2 - Flytende Magnesium 1000 ml orange/pineapple

    Dette produktet gir magnesium i flytende form, med en smak av appelsin og ananas. Hvert produkt inneholder 1000 ml, og daglig anbefalt dosering er 25ml. Dette gir 250 mg magnesium, og ogsÄ 125 mg med vitamin C. For et enda bedre opptak av magnesium.

    # 3 - Magnesium Synergi 180 kapsler

    Dette produktet inneholder tre ulike magnesiumformer. Hver kapsel gir 245 mg magnesium, og innholder magnesiumbisglycinat, magnesiumsitrat og magnesiumoksid. Kombinasjonen av alle tre magnesiumformene tar kroppen ta opp mineralet mer effektivt.

    Selv om det daglige behovet for en normal voksen person er 350 milligram, bĂžr de som driver hard fysisk aktivitet og trening ha et hĂžyere inntak av magnesium, da mineralet skilles ut sammen med svetten.

    Magnesium Synergi fra Alpga Plus er ogsÄ tilsatt vitamin B6, som blant annet bidrar til normal funksjon av nervesystemet, reduserer tretthet og utmattelse, regulere den hormonelle aktiviteten i kroppen, immunsystemets normale funksjon og normal dannelse av rÞde blodlegemer. Vitamin B6 er ogsÄ viktig for Ä opprettholde en normal psykologisk funksjon. I dette produktet fÄr du dermed dekt bÄde behovet for Vitamin B6 og magnesium.

    Oppsummert byr Magnesium Synergi pÄ fÞlgende egenskaper:

    • Inneholder tre ulike former magnesium

    • Dekker dagsbehovet for B6-vitamin

    • En kapsel gir 245 mg magnesium

    • Bidrar til en rekke vitale funksjoner i kroppen

    • Spiller en rolle for celledelingsprosessen

    # 4 - Bodylab ZMA 120 kapsler

    ZMA-kapslene fra Bodylab inneholder sink, magnesium og vitamin B6. Dette hjelper kroppen Ä vedlikeholde et normalt testosteronnivÄ i blodet, i tillegg til Ä minske tretthet og utmattelse. I tillegg bidrar ZMA til en normal muskelfunksjon, proteinsyntese, energistoffskifte, immunforsvarets normale funksjon, normal hud, normalt hÄr, normalt syn og normale knokler.

    Anbefalt daglig dose av dette produktet er to kapsler daglig for voksne og barn over 11 Är, de under 11 Är anbefales Ä ikke bruke produktet. I to kapsler fÄr du i deg 180mg magnesium, 20mg sink og 6,7mg vitamin B6. Produktet inneholder bÄde magnesiumbisglycinat og magnesiumsitrat av magnesiumformer.

    Testvinnere

    ⭐⭐⭐⭐⭐

    #1 Testvinner

    Hastverk? VĂ„rt valg: