Dette er bikram yoga

    Bikram yoga utføres i et oppvarmet rom på 40 grader med en luftfuktighet på 40 prosent. En økt med bikram yoga er på 90 minutter og består alltid av 26 posisjoner og to pusteøvelser hvor man jobber systematisk med kroppen. Hver posisjon er en oppvarming til neste posisjon og øvelsene er satt sammen for å komplementere hverandre for å trene hele kroppen. Resultatet er en kropp og et sinn i balanse.

    Bakgrunnen til bikram yoga

    Grunnleggeren av bikram yoga heter Bikram Choudhury og han begynte å utføre yoga allerede som fireåring på 1940-tallet i Calcutta. Bikram brukte daglig mellom fire og seks timer på yoga, og på 70-tallet jobbet han som yogainstruktør i Japan. For å gjenskape temperaturen i hjembyen sin begynte Bikram å praktisere yoga i oppvarmede rom sammen med sine elever. Yogainstruktøren fortsatte å øke temperaturen helt til han fant den optimale varmen på 40 grader celsius, og dette ble utgangspunktet til bikram yoga. Etter hvert utviklet Bikram en sekvens på 26 stillinger og Bikram’s Yoga College ble også grunnlagt.

    Bikram yoga i praksis

    Når du utfører bikram yoga vil temperaturen i rommet sørge for at kroppen bli optimalt varmet opp slik at man blir mer fleksibel og kommer dypere inn i posisjonene. Blodet flyter bedre gjennom kroppen og gjør det lettere å utøve de ulike stillingene. Med bikram yoga vil du oppleve at du både slapper av og trener på samme tid.

    Den bestemte rekkefølgen av de 26 ulike øvelsene er det som gjør at denne yogaformen har en helsebringende effekt. Øvelsene utføres i en fast sekvens og henger sammen slik at den ene øvelsen varmer opp til den neste, som igjen forbereder kroppen din til neste posisjon etter der igjen. Derfor er det uheldig å hoppe midt inn i en klasse, eller å ta noen snarveier midt i økten der du går glipp av øvelser som utgjør grunnlaget for det som kommer senere.

    De første 50 minuttene er stående øvelser med fokus på å varme opp store muskler og ledd, øke sirkulasjonen og å puste riktig. De neste 40 minuttene har fokus på ryggen, og består hovedsakelig av bakoverbøyninger. Hver øvelse etterfølges av 20 sekunders hvile, hvor kroppen tar opp effekten av øvelsen. Instruktøren underviser kun verbalt, slik at utøveren bare fokuserer på seg selv.

    De 26 bikram-øvelsene består alltid av:

    1. Pranayama – pusteøvelser

    2. Halvmånestilling

    3. Stolstilling

    4. Ørnen

    5. Stående hode-til-kne

    6. Stående bøy

    7. Stavstillingen

    8. Stående beinstrekk

    9. Triangelstilling

    10. Stående hodet til kneet

    11. Trestilling

    12. Stå på tå

    13. Likstilling

    14. Liggende knebøy

    15. Sittende fremovervendt

    16. Cobra

    17. Gresshopperstilling

    18. Komplett Gresshopperstilling

    19. Buestilling

    20. Lynstilling

    21. Halv skilpadde

    22. Kamelstilling

    23. Kaninstilling

    24. Stående hodet til kneet

    25. Sittende ryggradsvridning

    26. Sittende pusteøvelse

    "Passer bikram yoga for meg?"

    Bikram yoga kan utføres av alle uansett alder og utgangspunkt. Det kreves ingen forkunnskap eller erfaring om yoga før en økt. Bikram yoga passer også ekstra godt for deg som liker at det er det samme hver gang. Det er greit å være klar over at det kan ta noen økter og litt tid for kroppen å bli vant til denne yogaformen. De første gangene kan yogatimen oppleves meget krevende, både mentalt og fysisk, men etterpå føler man seg revitalisert og kroppen vil takke deg. Etter hvert vil du bli komfortabel med varmen og kjent med øvelsene, og du får virkelig merke de positive effektene med bikram yoga. Jevnlig utføring av bikram-øvelser vil gi deg bedre fleksibilitet og bedre balanse, mer energi, bedre utholdenhet, bedre søvn og redusert stressnivå. I tillegg vil du merke økt mental styrke, bedre fokus og mer tilstedeværelse.

    Dette gjør bikram yoga med kroppen

    Bikram yoga kombinerer styrke, fleksibilitet og utholdenhet. I løpet av økten på 90 minutter vil du styrke og strekke på muskulatur som bidrar til bedre mobilitet samt mindre stivhet og spenninger i kroppen. Du vil få bedre blodsirkulasjon og mange merker også at man får en bedre og sterkere kroppsholdning. Å gjennomføre 26 ulike, utfordrende øvelser i et varmt miljø krever også mentalt fokus. Denne mentale utholdenheten vil fungere som fantastisk meditasjon når du har blitt kjent med konseptet og øvelsene. Alle disse elementene hjelper deg til å ha en kropp i balanse.

    Hva slags utstyr trenger jeg til bikram yoga?

    På grunn av temperaturen i bikram yoga så anbefales det å bruke en kort shorts eller 3/4-tights og en sports-BH eller singlet/topp uten ermer. Du bør ha en god yogamatte som gir deg god stabilitet og et godt grep under alle øvelsene. Vær bevisst på å velge en matte som ikke lager bølger eller hvor endene krøller seg. Det er individuelt hvor tykk matten bør være, men sørg for å ha en behagelig tykkelse som virker dempende på ledd, og som ligger stødig på gulvet og gir deg en god yogaopplevelse. En god yogamatte skal gi deg god kroppskontroll og et sikkert fotfeste under alle øvelsene slik at du kan oppnå en komfortabel og harmonisk tilstand. I bikram yoga vil det også være smart med ditt eget yoga-håndkle. Et yogahåndkle brukes ofte i aktive former for yoga hvor du svetter mye slik som eksempelvis bikram yoga. Størrelsen på ditt yoga-håndkle bør være i samme størrelse som yogamatten for å hindre at du glir.

    3 tips til nybegynnere på bikram yoga:

    Drikk nok vann

    Drikk godt med vann og sørg for regelmessig væskepåfyll i timene før du skal på din første time med bikram yoga. Skal du delta på en morgenklasse vil det være lurt å drikke en god del vann kvelden før. Unngå store mengder med væske rett før timen da dette kan gjøre deg kvalm og uvel. Drikk også godt med vann etter timen.

    Unngå store måltider rett før timen

    Dette kan gjøre deg ukomfortabel og slapp slik at du ikke klarer å utføre øvelsene optimalt og det blir vanskeligere å holde riktig fokus underveis i timen.

    Ta pauser hvis du må

    Det er ikke uvanlig å oppleve at man blir kvalm eller svimmel på de første timene i bikram yoga. Lytt til kroppen, ta det med ro og ta deg en pause hvor du fokuserer på pusten. Unngå å gå ut av rommet. Dersom du på noen tidspunkt føler at varmen blir for intens eller at øvelsene blir for tøffe, så finn tilbake til pusten, ta deg en pause som roer ned kropp og sinn.