Stakemaskin test - finn markedets beste stakemaskiner

    Rang

    Produktnavn

    Butikk

    #1

    #2

    #3

    #4

    En stakemaskin er et treningsapparat som lar deg trene både kondisjon og styrke. Med riktig stakemaskin-teknikk kan du oppnå effektiv styrketrening for både rygg, mage, lår, legger og armer.

    Stakemaskiner er ikke forbeholdt profesjonelle utøvere på langrenn, som ofte bruker dette som en skimaskin. Du kan riktignok trene på stakebevegelser, men treningsformen er ypperlig for alle som ønsker å trene.

    Dersom du ønsker å variere treningen din mer, kan en stakemaskin være et godt alternativ til treningsapparater og -former som tredemølle, sykkel, crossfit, slyngetrening og romaskin.

    Det finnes mange gode stakemaskiner for deg som ønsker effektiv hjemmetrening. Men med mange modeller å velge blant, kan det være utfordrende å finne markedets beste stakemaskin.

    Våre anbefalte stakemaskiner i 2022

    Ønsker du å begynne med stakemaskin-trening, finner du en rekke produkter å velge blant. Som med alt annet treningsutstyr, er det viktig å finne en robust modell som kan gi deg treningsglede i mange år fremover.

    I vår test har vi gjennomgått en rekke ulike stakemaskiner fra ulike leverandører – som Concept2 Skierg, Thor og Abilica. Vi legger vekt på at enheten skal være brukervennlig og funksjonell. Utforsk testen vår og finn din favoritt!

    Beste produkt:

    Abilica XC-Classic 2000 Complete er testens soleklare vinner. Dette er en robust stakemaskin som er utviklet i samarbeid med det norske langrenn-talentet Johannes Høsflot Klæbø.

    En Abilica-stakemaskin lar deg utfordre deg selv i både styrke og utholdenhet, samtidig som du kan finpusse på skiteknikken din.

    Enheten kommer med smart teknologi, i form av en computer med åtte ulike målefunksjoner. Mål antall forbrente kalorier, samt lengde per tak, stakefrekvens, tidsbruk, watt, hastighet og avstand.

    Abilica XC-Classic 2000 Complete har også egen mottaker for pulsbelte, slik at du kan måle hjertefrekvens og puls underveis.

    • Mottaker for pulsbelte: Ja

    • Computer med åtte smarte funksjoner

    • Mål: 218 x 58 x 39 cm (H x B x D)

    • Vekt: 40 kg

    • Transporthjul

    skierg test

    Concept 2 Skierg med PM5

    Concept 2 Skierg er en frittstående stakemaskin som også kan fås som veggmontert variant. Dette treningsapparatet gir deg mulighet for svært effektive treningsøkter, der både kjernemuskulatur, ben, armer og utholdenhet trenes.

    Enheten er perfekt for både amatører og dem som driver med langrenn på elitenivå. Benytt apparatet til alt fra klassisk girarmsteknologi til staking.

    Dette er en Skierg-stakemaskin som kommer med en rekke smarte funksjoner. Den bakgrunnsbelyste PM5-monitoren lar deg enkelt få oversikt over treningsresultater. Du kan enkelt endre motstandsnivå underveis, og benytte ulike simuleringer av terreng.

    Med ergonomiske håndtak blir treningsøkten også behagelig, selv ved høy belastning, Du kan benytte trådløs pulsmåler, noe som kan kjøpes utenom.

    • Mottaker for pulsbelte: Ja

    • Flere smarte funksjoner

    • Mål: 215,9 x 132 x 61 cm (H x B x D)

    • Vekt: 36,9 kg

    c2 skierg

    Thor Fitness Air Skier

    Thor Fitness Air Skier er ypperlig for deg som ønsker å trene både styrke og utholdenhet. Her kan både kjernemuskulatur, armer og ben få kjørt seg.

    Enheten lar deg veksle mellom stabling og klassisk teknikk med girarmsteknologi, og er midt i blinken for både langrennsløpere og amatører.

    Dette treningsapparatet har smart Bluetooth-teknologi, slik at du kan koble enheten til iPhone- eller Android-enheter mens du trener. Du kan dermed koble til en pulsmåler og få oversikt over treningsresultatene i treningsappen din.

    Thor Fitness Air Skier er et stabilt stativ, og sørger for at føttene får godt grep. Du kan måle både tidsbruk, distanse og kalorier mens du trener.

    • Mottaker for pulsbelte: Ja

    • Flere smarte funksjoner

    • Mål: 215 x 127 x 60 (H x B x D)

    • Vekt: 33 kg

    Thor Fitness Air Skier

    Ski2000 fra inSPORTline

    Ski2000 fra inSPORTline kom også godt ut av testen vår. Denne maskinen passer for alle som ønsker å trene overkropp og armer, og ikke bare skiløpere. Apparatet lar deg blant annet trene dobbeltstaking og diagonalt, samtidig som du kan forbedre kondisjonen.

    Med Ski2000 får du en rekke smarte funksjoner. Du kan justere luftmotstand på ni ulike nivåer, slik at du oppnår realistisk motstand. I tillegg til dette, har apparatet syv ulike programmer du kan veksle mellom, som intervallprogrammer.

    Du kan trene én eller begge armer, på samme måte som du ville gjort når du står på ski. Enheten har også ergonomiske håndtak og er enkel å montere hjemme. Den er også kompatibel med pulsbelter fra Polar, slik at du kan kontrollere hjertefrekvens.

    På displayet får du oversikt over både kaloriforbruk, stakefrekvens, tidsbruk, distanse, puls og watt. Dette apparatet har alt du trenger.

    • Mottaker for pulsbelte: Ja (Polar)

    • Computer med syv smarte funksjoner

    • Ni motstandsnivåer

    • Vekt: 45 kg

    Skierg

    Riktig teknikk på stakemaskin

    For å få mest mulig ut av din treningsøkt på stakemaskin, er det viktig at du har god treningsteknikk. Det første du bør tenke på er at hender og føtter skal være i en avstand tilsvarende en skulderbredde. Hold hendene direkte over hodet.

    Deretter drar du håndtakene ned samtidig som du nærmest slipper kroppen nedover. Her kan du bruke din egen kroppsvekt til å lage kraft. Stram magen mens du trener, og bøy knærne.

    Husk å ikke bøye deg for mye ned, for da går frekvensen ned siden veien opp igjen blir lengre. Du fullfører taket med lett bøy i knærne, mens kroppen er rett. Gjenta mønsteret.

    Treningsprogram på stakemaskin

    Ønsker du et enkelt treningsprogram som kan benyttes når du trener på stakemaskin? Her har vi et forslag til deg:

    • Varm opp i ca. 7 minutter med stadig stigende tempo

    • Gjennomfør 4 x 250 meter med 85 % av makspuls (husk ett minutts pause mellom hver økt)

    • Gjennomfør 2 x 500 meter med 90 % av makspuls (husk 30 sekunders pause mellom øktene)

    • Avslutt med rolig staking i fem minutter

    • Tøy ut om ønskelig

    • Supplementer med slyngetrening for kjernemusklaturen før eller etter økten.

    Testvinnere

    ⭐⭐⭐⭐⭐

    #1 Testvinner

    Hastverk? Vårt valg:

    © Sweat.no 2022

    Om oss