BMR kalkulator - Regn ut kaloribehovet ditt

    Kalorier per dag er muligens det målet som er aller mest populært å bruke i forhold til vekttap. Uansett hvor mange ganger i uka du er i aktivitet, så hjelper det fint lite dersom antallet kalorier pr dag overgår forbrenningen din. Antall kalorier du inntar har, uansett hvordan du vrir og vender på det, en direkte sammenheng med din vekt.

    Samtidig er det selvfølgelig viktig at en ikke reduserer sitt inntak av kalorier i løpet av dagen for mye. Kroppen har nemlig et kaloribehov som den trenger for å opprettholde vekten. Dette behovet avhenger av en rekke faktorer, slik som ditt kjønn, din alder, ditt aktivitetsnivå, samt hvileforbrenning.

    Sistnevnte kommer til overflaten noe sjeldnere enn de andre, og det fortjener en nærmere gjennomgang. Hvileforbrenning avhenger av BMR, eller Basal Metabolic Rate som det står for, og dette poengterer minimum antall kalorier du trenger for å holde vitale organer i gang. Det er faktisk slik at kroppen forbrenner en hel del kalorier også når vi hviler.

    Minimum kalorier per dag for å opprettholde vekta er derfor ikke bare avhengig av kjønn, alder, aktivitetsnivå, og andre faktorer som nevnes til stadighet. Men hvordan trekker en ut BMR fra regnestykket? Den enkleste måten å gjøre dette på er å benytte seg av en BMR kalkulator. Vi skal se nærmere på denne kalkulatoren, hvor mange kalorier per dag som du trenger, samt hvordan aktivitetsnivået påvirker kaloribehov.

    Hva er BMR kalkulator?

    En BMR kalkulator påpeker hva ditt kaloribehov er ved hvileforbrenning. Med andre ord, om du ikke er aktiv i løpet av hverdagen, hvor mange kalorier trenger du for å holde de vitale organene gående kontinuerlig? Det er altså en energibehov kalkulator på godt norsk. Dersom du inntar færre kalorier enn hva BMR kalkulatoren anbefaler, så vil du gå ned i vekt over tid.

    Kalkulatoren tar høyde for faktorer slik som kjønn, høyde, vekt, og alder. Det kaloriinntak kvinner trenger er nemlig forskjellig fra anbefalt kaloriinntak menn har. Høyde og vekt spiller naturligvis også en viktig rolle for kaloribehov. Større individer, da spesielt med tanke på muskulatur, trenger ganske enkelt flere kalorier per dag for å opprettholde vekten.

    Alder har også en stor innvirkning på resultatene, da tap av muskelmasse fører til lavere kaloribehov. Det er derfor BMR tar høyde for denne faktoren. Ikke la deg lure av det faktum at kun mindre aktivitet fører til at eldres kaloribehov reduseres.

    Hvor mange kalorier skal jeg ha?

    Mange har sett anbefalte daglige kalorier som et mål for trening, da ofte i treningspublikasjoner. Vel og merke er dette kun snittet, og det er mest sannsynlig ikke representativt for din kropp. Det finnes mange forskjellige kroppsformer som har et annet kaloribehov, utover det daglig kaloriinntak kvinne eller mann med en gjennomsnittlig kropp blir anbefalt.

    For en gjennomsnittlig mann på rundt 30 år, så er ikke kaloribehovet i følge BMR større enn rundt 1,900 kalorier pr dag. Det kan kanskje komme som en liten overraskelse, spesielt med tanke på at det kaloriinntak en mann ofte blir anbefalt er på flere tusen kcal per dag. Dette inkluderer selvfølgelig aktivitet, og vi snakker ved BMR kun om det minimale for å opprettholde vekten.

    Dersom du ønsker å gå ned i vekt, så kan du ikke følge nøyaktig det dagsbehov av kalorier en mann for eksempel har. Det anbefales her å minst innta 500 kalorier mindre enn anbefalt daglig inntak. Selvfølgelig er dietten her viktig, men ved slanking kan også økt aktivitetsnivå naturligvis gjøre denne jobben en hel del enklere. Bare det å få inn en treningsøkt et par ganger i løpet av uka kan gjøre at antall kalorier du kan ta inn blir noe enklere for deg selv.

    Aktivitetsnivå og kaloriinntak

    Aktivitetsnivå har en stor effekt på antall kalorier du skal ta inn i kroppen. Det er fordi kroppen din bruker kalorier for å produsere energi. Du har helt sikkert tidligere hørt at disse brukes som kroppens bensin. Der BMR kalkulator sier noe om hvor mange kalorier du skal ha inn i systemet på et minimum, så er det minst like mange som ønsker å legge på seg muskler i dag, som ønsker å slanke seg.

    Derfor er et normalt kaloriinntak per dag ikke alltid i henhold til BMR kalkulator. De fleste beveger seg en god del i hverdagen, og om en også skal øke muskelmassen, så trenger en gjerne litt ekstra kalorier. For å kunne øke muskelmassen, så trenger en gjennomsnittlig mann på 30 år mellom 3,000 og 3,500 kalorier daglig. Her begynner nok de ryktene om høye kaloriinntak å ta noe form.

    Anbefalt daglig kaloriinntak en mann eller kvinne bør ha varierer derimot også basert på aktivitetsnivå, med forbehold om at de vil øke muskelmasse. Tar en kun høyde for BMR, så er selvfølgelig kaloribehovet uendret. Dagsbehov av kalorier for en mannlig idrettsutøver kan være så høyt som 4,500 kalorier per dag, grunnet mye aktivitet!

    Dersom du skal slanke deg er BMR kalkulator en god måte å finne ut av hvor mange kalorier du kan tillate deg. Ved å øke aktivitetsnivået i uka, så kan du også øke antall kalorier du tar inn i ditt system. Dette er grunnet bedre forbrenning, og det gjør slankingen noe enklere. Ønsker du derimot å øke muskelmassen, så skal du helst legge til en god del ekstra kalorier, basert på din aktivitet. En BMR kalkulator er dermed et godt utgangspunkt for treningen!