Elsykkel test - Hvilken elsykkel skal jeg kjøpe?

    Våre valg

    1

    Lapierre VTT Overvolt AM600i

    2

    Batavus Harlem E-go 5

    3

    Lapierre Overvolt HT 900i

    4

    Merida eSpresso 300 EQ

    5

    Lapierre Overvolt Trekking

    6

    Batavus Zonar E-go

    7

    Batavus Torino E-go

    8

    Luca E-go Dame

    I dagens samfunn blir vi stadig mer miljøbevisste, samtidig som vi stiller store krav til raske og effektive transportmetoder. For sykkelentusiaster har det aldri vært så mye spennende å velge mellom på markedet, og el-sykler har på kort tid etablert seg som et attraktivt alternativ til den tradisjonelle bysykkelen.

    Om du er lei av å ankomme svett til morgenmøtet på jobb, simpelthen ønsker mer variasjon i hverdagen eller er på jakt etter et alternativ til bilen, er en el-sykkel en fornuftig investering. Om du sitter på gjerdet og vurderer å kjøpe en, vil vår test av elsykler være til god hjelp.

    Det finnes et stort antall gode modeller på markedet, og det kan være utfordrende å vurdere hvilken sykkel som passer deg best. I denne testen gir vi deg informasjon om et bredt utvalg av sykler, slik at du kan ta en veloverveid beslutning og gå en elektrisk fremtid i møte.

    Hva koster en elsykkel?

    I dagens marked finnes det el-sykler til ethvert bruksområde. Prismessig ligger alternativene vi anbefaler i vår el-sykkel test mellom 26 490 og 54 990 kr for herresykler, og mellom 18 995 og 28 990 kr for damesykler. Faktorer som driver kjøpesummen oppover er gjerne kraftigere motor og større batteri, som sikrer flere valgmuligheter og mer fleksibilitet .

    Den rimeligste typen el-sykler er gjerne de med lav rekkevidde og svakere motor, som egner seg godt til byturer, men ikke fullt så godt til langturer eller treningsøkter. Flere av bysyklene for damer i vår elsykkel test kommer levert med mye ekstrautsyr, deriblant kurver, og det er således klokt at du har en formening om hvilken kategori av el-sykler som passer ditt bruk best, slik at du ikke gjør et bomkjøp.

    Er du interessert i el-sykler for å få en mer behagelig reise til og fra jobb eller vil ha et godt transportmiddel i sentrale bystrøk, vil du trolig få mest for pengene ved kjøp av en sykkel til mellom 20 000 og 25 000 kr. Om du ønsker å bruke den til sport eller trening i større grad, er det viktig med god rekkevidde og en motor som kan tilby deg en pustepause om intervalløktene skulle bli for harde. El-sykler i dette sjiktet ligger mellom 25 000 og 30 000.

    Hvis du hovedsakelig sykler offroad er det nødvendig med en motor som kan hjelpe deg i det mest karrige terrenget, samt gode bremser og hjul som sikrer adekvat støtdemping. Våre anbefalte el-sykler til terrengbruk koster fra 34 995 til 54 990.

    Våre anbefalte produkter i 2020

    Elsyklene vi gir tips om i denne testen spriker i pris og bruksområde, men felles for dem alle er at de er sykler av høy kvalitet, levert av anerkjente produsenter som har lang erfaring med sykler generelt og elsykler spesielt. Det store antallet modeller vi her anbefaler gjør det enkelt å finne en sykkel som passer akkurat ditt bruk.

    Beste elsykler for herre

    I vår el sykkel test av herresykler har vi valgt å trekke frem to terrengsykler og to bysykler fra henholdsvis Lapierre, Batavus og Merida. Elsyklene koster mellom 26 490 og 54 990 kr.

    #1 - Beste produkt: Lapierre VTT Overvolt AM600i (til terrengbruk)

    Testens beste elsykkel til terreng for herre!

    Lapierre har vært produsent av sykler helt siden selskapet så dagens lys i Frankrike i 1946. Med denne modellen leverer det franske merket en robust elektrisk terrengsykkel med brede dekk som gjør selv ferdsel i vanskelig terreng til en lek. Den har et litiumion - batteri på 500 Wh som er integrert i sykkelen sin ramme, og gir dermed en god aerodynamisk opplevelse hvor du slipper å tenke på at batteripakker kommer i veien. Rammen av aluminium er meget solid, men veier samtidig mindre enn hva som er tilfelle hos andre produsenter i samme produktkategori.

    Girkassen har 11 gir, noe som gir deg stor tilpasningskontroll når du er ute for å sykle. Sykkelen har videre en avansert motor fra BOSCH som kontinuerlig justerer tråkkhjelpen utfra din egen tråkkefrekvens og terrenget omkring deg. Dette sikrer at du som bruker sparer batteriet mer effektivt per tråkk. Ladehastigheten er, til tross for det store batteriet på 500 Wh, oppgitt til mellom 3,5 og 5 timer.

    Når motorkraften kombineres med tråkk når sykkelen en makshastighet på 25 km/t, mens den ved kun ved motorbruk er begrenset til 6 km/t. De svært effektive SRAM-bremsene den er utstyrt med sørger imidlertid at du stopper når du skal, selv tatt i betraktning at den har en vekt på over 24 kg.

    Lapierres VTT-modell kombinerer gjennomtenkt design med svært god ytelse og stabilitet, og resultatet er en elsykkel til terrengbruk som mange terreng-entusiaster vil kunne si seg mer enn fornøyd med!

    #2 - Batavus Harlem E-go 5 (til bybruk)

    Batavus er en nederlandsk sykkelprodusent som også fører el-sykler. I motsetning til den terrengorienterte modellen ovenfor fra Lapierre, er Harlem E-go 5 en elektrisk sykkel som i komfort og kjørefølelse minner mye om en bysykkel. Sykkelen har motoren plassert på siden av rammen, noe som gjør det til en stabil modell.

    Makshastighet ved tråkkhjelp er lik som for Lapierre sin el-sykkel på 25 km/t. Når kun motoren er i bruk, når den også en topphastighet på 6 km/t. Med skivebrems både foran og bak på sykkelen trenger du likevel ikke uroe deg, da de sørger for at du stopper når du må.

    Kjørelengden er på 90 km, og gjør den godt egnet for langturer på flatt underlag, så vel som til flerfoldige turer i byen. Ladehastigheten er på mellom 3,5 og 5 timer, så du raskt kan komme deg ut på veien igjen.

    Modellen fra Batavus gir deg som syklist betydelig fleksibilitet. Hva gjelder tråkkhjelp kan du velge mellom fem ulike nivåer med deres Walking Assistance-system, og styrestammen på sykkelen er mulig å justere for best mulig komfort på setet. Praktisk er det også at den har et bagasjebrett fremst på rammen, slik at du kan ha med deg det du bruker av klær på tur.

    Med sine åtte gir har den et par færre justeringsmuligheter enn modellen fra Lapierre, men de øvrige tilpasningsmulighetene du får kompenserer godt for dette.

    Harlem E-go 5 er testens billigste elsykkel for herre, og er et godt alternativ dersom du ønsker deg en sykkel av god kvalitet til en ikke avskrekkende pris.

    # 3 - Lapierre Overvolt HT 900i (til terrengbruk)

    Overvolt HT 900i er Lapierre sin innstegsmodell for deg som vil ha en elsykkel til bruk i terreng til en rimeligere pris enn AM600i. Sykkelen har en ramme i Supreme 5-aluminium og brede 2,8-tommers dekk signert Shimano, som gir god styring når du er i kontakt med underlaget. I likhet med storebroren AM600i har denne modellen et batteri som er integrert i rammen. De samme stilrene prinsippene er dermed ivaretatt.

    Toppfart ved tråkkhjelp er identisk som for modellene over, og det samme gjelder makshastighet når du kun bruker motoren. Sykkelen har 10 gir, i motsetning til testvinnerens 11. Ladehastigheten er dessuten oppgitt til mellom 3,5 og 5 timer, det samme respektable resultatet som for AM600i.

    Sykkelen veier 22,3 kg et par kilo, og er dermed et par kilo letter enn 600i - sykkelen, men det betyr ikke at den ikke har behov for gode bremser. Også bremsene på denne modellen kommer fra Shimano, og er robuste nok til å håndtere både vekten og ytelsen sykkelen byr på.

    Lapierre Overvolt HT 900i er en el-sykkel det absolutt er verdt å vurdere om du ønsker å sykle på terreng og nyte godt av Lapierres produktkompetanse, men til en lavere pris.

    # 4 - Merida eSpresso 300 EQ (til bybruk)

    Merida er en en tysk sykkelprodusent mange nordmenn har et forhold til. Navnet er synonymt med kvalitet og en lidenskap for sporten. Som mange andre aktører i bransjen tilbyr de også el-sykler, og eSpresso 300 EQ-modellen opprettholder den høye standarden som forventes av en sykkel med Merida - logo.

    I likhet med Lapierre sine modeller ovenfor, har denne sykkelen et batteri som er integrert i den hydroforme aluminiumsrammen. Både det elektriske drivsystemet og batteriet på 504 Wh er fra Shimano, og sykkelen har en ladetid på 7,5 timer.

    Toppfart ved tråkkhjelp er også her på 25 km/t, og når bare motoren er i bruk oppnår den en makshastighet på 6 km/t. Tråkkhjelpen har tre ulike nivåer, slik at du kan stille inn mengden assistanse til hva som passer for deg. Med en kjørelengde på 90 km er dette en el-sykkel som også egner seg godt for lengre turer, enten det er innad i bykjernen eller på flatmark.

    Merida-sykkelen er utstyrt med en dempingsgaffel som er spesielt utviklet til el-sykler fra Suntour, og som bidrar til god støtdemping og en behagelig opplevelse uansett hvor du ønsker å sykle. Vektmessig legger den seg med sine 24 kg på linje med AM600i- sykkelen fra Lapierre og Harlem E-go 5 fra Batavus.

    eSpresso 300 EQ er en testvinnende el-sykkel du vil kunne få mye glede av!

    Beste el-sykler for dame

    Når det kommer til el-sykler for dame, har vi valgt å løfte frem en modell fra Lapierre og tre modeller fra Batavus. Modellene har ulike bruksområder, styrker og svakheter. Til test er det tre el-sykler til bybruk og en allrounder som egner seg til både sentrale strøk og langturer. Modellene koster fra 18 995 til 28 990 kr.

    #1 - Beste produkt: Lapierre Overvolt Trekking 600 W (til bybruk)

    Lapierre er kjent for å produsere meget gode sykler, og merkets el-sykler er på ingen måte noe unntak. Kvaliteten blir tydelig alt fra du setter deg over rammen i Supreme 6-aluminium, til du tråkker i gang.

    Med denne modellen står komfort bokstavelig talt i høysetet, med et behagelig sete fra Selle Royal som gjør at du sitter godt på hver eneste tur. Styret justeres enkelt til den høyden du ønsker, og mens du sitter på sykkelen er det enkelt å hente ut relevant informasjon om hastighet og andre opplysninger fra Purion-skjermen. Slik har du alltid full oversikt og kontroll mens du er ute og sykler.

    Sykkelen har 9 gir du enkelt kan veksle mellom takket være Shimano Altus SL-M2000-girkassene, og med fem ulike nivåer av tråkkhjelp har du mulighet til å skreddersy kjørefølelsen avhengig av hva som passer ditt tråkkemønster og hvor du sykler.

    Overvolt Trekking 600 W er lettere enn Lapierres andre modeller for herre i denne testen, med en vekt på 23,2 kg. At sykkelen er lettere, betyr ikke at den hevder seg godt opp bakkene, da den drives av en BOSCH Performance 400 W- motor hvor den ved tråkkhjelp oppnår en makshastighet på 25 km/ t, og en toppfart på 6 km/t dersom du ønsker å bare bruke motoren.

    En annen fordel med Lapierre - sykkelen er at den har et batteri som lar seg lade raskt opp. Ladetiden er oppgitt til mellom 3,5-5 timer, og sørger for at du kan være raskt på veien igjen når du først har gått tom for strøm. Når du omsider er klar til å legge ut på ny, kan du nyte en sykkel som byr på mye medfølgende utstyr.

    Sykkelen har bagasjebrett, slik at du kan ta med det du måtte trenge på veien, og god demping i gaffelen som motvirker uønskede støt når du er i kontakt med underlaget. Den er også beskyttet mot sprut, så du kan føle deg like ren når du stiger av sykkelen, som når du setter deg på.

    Lapierre Overvolt Trekking 600 W er en meget komplett el-sykkel for deg som ønsker en modell med mye utstyr i en solid og brukervennlig innpakning.

    #2 - Batavus Zonar E-go (allrounder)

    Zonar E-go fra Batavus skiller seg ut fra mange øvrige modeller i denne testen ved å være godt egnet både til bruk som bysykkel og i røffere terreng. Også denne sykkelen har sete fra Selle Royal som gjør at du sitter komfortabelt, og et justerbart styre sikrer god ergonomi uavhengig av hvor du måtte finne på å sykle.

    Et problem ved mange el-sykler til terrengbruk er at dempingen når man sykler ikke er god nok, slik at det blir en ubehagelig opplevelse preget av mangefull støtabsorbsjon. Zonar E-go har både en fjærende forgaffel og fjæring under setet for å motvirke dette, så du kan ha mer fokus på å nyte turen.

    Motoren til Zonar E-go er installert midtveis på undersiden av sykkelrammen, noe som bidrar til økt stabilitet når du er ute og sykler. Samtidg hjelper den deg når du måtte trenge det, med en makshastighet på 25 km/t ved tråkkehjelp, og en toppfart på 6 km/t hvis du vil la motoren gjøre hele jobben.

    Et batteri på 418 Wh resulterer i en kjørelengde på maks 90 km, noe som gjør den til et ypperlig valg for entusiaster som sykler mye, eller du bare er en som ønsker å forsikre deg om at du ikke må lade i tide og utide. Selv om det her er snakk om et stort batteri, har sykkelen en ladetid på mellom knappe 3,5-5 timer.

    Modellen fra Batavus er også en god treningspartner, da du raskt kan skifte mellom de fire assistansenivåene for økt hastighet. Det gjør den blant annet attraktiv til kondisjonstrening. På skjermen foran deg vises både hastighet og den gjenstående rekkevidden kontinuerlig, slik at du slipper en ubehagelig overraskelse med å måtte trille den hjem langt fra folk. Displayet har også et odometer for å vise distansen du har syklet, og kilometerteller.

    Vekten er på 23 kg, og sykkelen er utstyrt med skivebremser foran og bak. Av øvrig utstyr leveres den med inkludert bagasjebrett, lys og lås.

    Blant mange gode el-sykler å velge mellom, blir det stadig mer tett i feltet blant toppkandidatene. Zonar E-go er modellen for deg som er mye på sykkel, og som gjerne vil ha mer ut av den enn bare turer rundt i bykjernen. Den gode rekkevidden, kombinert med den sterke motoren og de smarte displayfunksjonene , gjør dette til et opplagt valg om du ønsker en allsidig el-sykkel.

    #3 - Batavus Torino E-go (til bybruk)

    Batavus produserer gode sykler, noe man også kan si om el-syklene deres. Denne modellen er mye rimeligere enn alternativene ovenfor, men leverer fremdeles på kvaliteten som har gjort Batavus til en av Nederlands største sykkelprodusenter.

    Torino E-go er velegnet som en innstegsmodell for deg som vil begynne å sykle elektrisk, men ikke har behov for den samme bredden i funksjonsutvalget som noen av de mer påkostede modellene tilbyr. Sykkelen har et behagelig sete fra Selle Royal, og ved at styret er justerbart kan du hvile hendene akkurat slik du måtte ønske.

    At Torino E-go er ment som en bysykkel blir tydelig når man ser på antall kilometer den kan oppnå kjørelengde. Med en maksimal kjørelengde på mellom 25-30 km/t ved fullading er dette betydelig kortere enn hva de andre modellene tilbyr. Om du ofte er ute på tur i sentrum, trenger dette likevel ikke bekymre deg. Takket være en kort ladetid på mellom 3,5 og 5 timer, tar det ikke lang tid fra du må plugge den i laderen til du kan være ute på veien igjen.

    Å skifte mellom de syv girene på sykkelen er enkelt, takket være Shimano-girskiftene, og gir deg sammen med de fem ulike modusene for tråkkehjelp gode tilpasningsmuligheter hvor enn du måtte sykle. På tross av at rekkevidden ikke er helt på nivå med de fremste modellene i denne testen, er Torino E-go like sterk i de tøffe bakkene som sine mye dyrere alternativer.

    Videre er Torino E-go en sykkel med mye medfølgende ekstrautstyr. Foran på sykkelen har du en praktisk sykkelkurv ikke alle andre el-sykler kan smykke seg med, og det gjør det enkelt å pakke med det du måtte trenge, enten det er jobbartikler eller mat til en romantisk piknik i det fri. I tillegg har den bagasjebrett bak. Hva gjelder bremser har sykkelen en ABS V-brems foran og en fotbrems bak.

    Makshastigheten ved pedalhjelp ligger på samme imponerende 25 km/t som for testens øvrige modeller, og dersom du vil hvile lårmusklene presterer den også 6 km/t i toppfart med kun motoren i gang. Vekten på 26 kg gjør denne tyngre enn testens andre el-sykler, men takket være den gode hastigheten den oppnår med motorhjelp er dette noe du trolig ikke vil legge merke til ofte, om i det hele tatt.

    Med Torino E-go har Batavus produsert en sykkel hvor du får mye for pengene. Vekt og rekkevidde er ikke helt i samme klasse som andre anbefalte modeller, men den har en motor som sparker godt fra seg og mer ekstrautstyr enn hva du finner på mange andre el-sykler. Totalt sett er dette en svært attraktiv pakke!

    #4 - Batavus Luca E-go (til bybruk)

    Luca E-go fra Batavus er et steg opp i prismessig fra den billigere Torino E-go, men byr på mer funksjonalitet og fleksibilitet. Den kanskje største forskjellen er batteriet på 400 Wh, som nesten mer enn tredobler den maksimale rekkevidden til imponerende 90 km.

    Luca E-go er også mye lettere, med en vekt på 22 kg, sammenliknet med Torino E-go sine 26 kg. Sykkelen har en ramme utført i aluminium, i tillegg til en aluminiumskurv som er montert over forhjulet. Den er dermed like praktisk når du trenger å frakte med deg varer eller dokumenter, men tar deg lengre, på en mye lettere konstruksjon, når du skal ut og sykle.

    Luca E-go styres av BOSCHs kraftige Purion-system, og sensorer i motoren justerer assistansenivået etter ditt tråkkemønster. Istedenfor at du da er låst til et tråkkeprogram som bidrar med uforholdsmessig lite eller mye hjelp, stiller den seg løpende inn etter hva den registrerer at du trenger. Dermed får du en kjørefølelse få andre el-sykler på markedet kan matche.

    Sykkelen har imidlertid enda et ess i ermet som skiller den fra andre modeller. Lampene på Luca E-go drives nemlig av batteriet, med det til følge at du kontinuerlig har lys på sykkelen. Dersom det er mørkt ute når batteriet omsider tar kvelden, er en del av batteriet lagret i backup, slik at du slipper å sykle videre uten lys.

    Luca E-go har rullebrems foran og bak, samt en gaffel i aluminium. Å skifte mellom de syv girene på el-sykkelen er lett med Shimano-Nexus-girskiftene.

    Hvis du vil ha en el-sykkel som kan tilby mer enn hva Torino E-go tilbyr, er Luca E-go et meget godt valg. Du må riktignok bevege deg noe opp på prisstigen, men får til gjengjeld en sykkel med mye bedre rekkevidde, en motor hvor du får skreddersydd tråkkehjelp og backuplys når batteriet sier takk for seg. Luca E-go er en el-sykkel til bybruk verdig sin Batavus - logo, og som du vanskelig kan bli misfornøyd med!

    Testvinnere

    ⭐⭐⭐⭐⭐

    #1 Testvinner