Omega 3 test 2020 - Hvilken er best?

    Våre valg

    1

    Vital Arctic Oil - Krill

    2

    Ultimate Omega-3

    3

    Puori O3 Omega 3

    4

    Ultra Omega 3

    Kosttilskudd er meget populære i Norge, og dette er på ingen måte en ny trend. Vi skal mange tiår tilbake i tid for å finne de første eksemplene på kosttilskudd her til lands. Det er kanskje tran kapsler de aller fleste av voksne nordmenn husker fra barndommen. Tran uten smak var blant annet noe de fleste barn før i tiden gruet seg skikkelig til!

    Det var her omega-3-tilskudd var viktig for foreldrene at barna fikk i seg. Omega-3 fettsyrene blir nemlig ikke laget i kroppen av seg selv. Skal en ha en dose av disse, så må en ty til et kosttilskudd. Omega 3 kapsler er unektelig det mest populære alternativet i dag sammen med tran. En kan også få i seg omega 3 av fisk. Dersom en er vegetarianer, så vil omega 3 fordeler også kunne nytes fra rapsolje, chiafrø, valnøtter, linfrø, og soyabønner.

    Omega 3 kilder er det med andre ord mange av. Men det er ikke alle som spiser matvarer som fungerer som omega-3 kilder i det daglige. Derfor anbefales det å ta omega 3 tilskudd, da det bidrar med en rekke helsefordeler. Det er derimot ikke alltid så enkelt å finne de troverdige produktene der ute. Tross alt finnes det mange forskjellige leverandører av tilskudd av omega-3, fra Møllers Tran til helt ukjente utenlandske merker.

    For å hjelpe deg med å bedre navigere i denne jungelen, så har vi utført en omega-3 test for den omega 3 Norge har å by på. Dersom du av en eller annen grunn ikke ønsker å spise fisk eller de andre kildene til næringsstoffet, så kan du her enkelt få råd om gode alternativer til å få de essensielle fettsyrene i kroppen din.

    Hva er tran og omega 3?

    Omega-3 fettsyrer utvikles altså ikke internt i kroppen, og disse må dermed tilføres av eksterne kilder. Dersom en ikke får i seg tilstrekkelig med omega 3, så kan dette potensielt føre til mangelsykdommer. Næringsstoffet faller inn under gruppen av flerumettede fettsyrer, som av mange bare regnes som sunt fett. Det er ganske enkelt fordi de funksjonene omega-3-fettsyrer utfører er meget viktig.

    Bruk av omega 3 hjelper blant annet med transport av fettløselige vitaminer, beskyttende lag over vitale organer, samt et energilager for kroppen. Umettede fettsyrer bør forøvrig ikke forveksles med mettede fettsyrer. Sistnevnte tilfører kroppen mye energi, men de har liten effekt på oss utover dette. Omega-3 fettsyrene tilfører oss, sammen med omega-6, mest positiv effekt av alle fettsyrer.

    Mettede fettsyrer er kjente for å øke risikoen for hjerte og karsykdommer, mens umettede fettsyrer som omega 3 gjør kroppen din en tjeneste i stedet. Får du ikke i deg dette gjennom å spise fisk, så anbefales det inntak av fettsyrene EPA og DHA gjennom omega 3. EPA er en forkortelse for eikopentosansyre, mens DHA er en forkortelse doksaheksaensyre. Det er disse to fettsyrene som omega 3 er bygget opp av.

    Tran er på sin side en olje som utvinnes fra fiskens lever, og som inneholder en hel del omega 3. Det er her altså igjen fisk som har all æren for de gode næringsstoffene. I følge forskning har tran dokumentert effekt på hjerte og karsykdommer, huden, og ledd. Den beste tran gir deg et godt tilskudd av omega-3, slik at du kan dra nytte av de mange helsefordelene.

    Hvorfor ta tran?

    Som nevnt er det altså helsefordelene som er den beste grunnen til å ta tran. Det er nok forskning på hjerte og karsykdommer som er mest interessant her, selv om effektene ennå ikke er helt bestemte. Forskjellen mellom tran og omega 3 er forøvrig ganske enkelt at førstnevnte er en fiskeolje høy på omega 3, mens omega 3 i seg selv bare er et samlebegrep for umettede fettsyrer.

    Det er i tran omega 3 kanskje er aller enklest å gjøre inntak av, da en tross alt får det ned raskt med en liten slurk. Tran tabletter fungerer også fint forøvrig. Det viktigste er at den omega 3 fisk byr på kommer seg inn i ditt system, slik at den bidrar med de mange fordelene for helsa. Tran fra fisk er et tradisjonelt tilskudd, og det er for eksempel i kjente Møllers omega 3 fisk som står for næringsstoffene.

    De fleste av den eldre generasjon forbinder nok tran med fisk, og mange vil nok også hevde at smaken ikke var så god før i tiden. Men tran kommer i dag i mange forskjellige og gode smaker, slik at det blir et inntak av omega 3 barn liker. I nyere tid har også omega 3 forskning vist at disse mettede fettsyrene (EPA og DHA) nok er mye bedre for oss enn hva bestemor og bestefar ante.

    Våre anbefalte produkt i 2020

    Som nevnt i innledningen kan det å navigere seg gjennom de mange alternativene for tilskudd av omega-3 være en krevende oppgave. Vår omega 3 best i test for 2020 tar sikte på å gjøre letejakten noe enklere for deg, ved å begrense ned valgmulighetene til 3 veldig gode produkter. Slik kan du enklere og raskere finne den beste omega 3 for akkurat ditt behov.

    Vi har altså sett på mange forskjellige produkter for å presentere omega 3 tilskudd som er best i test. Høykonsentrert omega-3 er et stort marked i Norge, så denne testen vil unektelig være en god hjelp. Se våre best i test omega 3 alternativer nedenfor:

    Vital Arctic Oil - Krill

    Vi anbefaler Myrevolution sin krill olje. Krill olje skiller seg fra vanlig omega 3 kapsler med sin naturlig røde farge og fordelen med høyere opptak.

    Denne krilloljen har stor mengde EPA og DHA - fettsyrene som er bra for hjerte og karsystemet.

    Denne har ingen ettersmak.

    Ultimate Omega-3

    Ultimate Omega-3 er vår testvinner. Produktet som leveres av Star Nutrition utvinnes fra fisk i kaldt og rent vann, slik at kvaliteten er høy. Mest gunstig er det kanskje at Ultimate Omega-3 har en god dose med mettede fettsyrer, da naturligvis nevnte EPA og DHA. Forskning viser altså at kroppen ikke har evnen til å produsere disse selv, og dessuten har forskning også vist at vegetabilske alternativer ikke er like gunstige.

    Vår testvinner inneholder 350 mg med omega 3 per kapsel, som da altså utgjør mengden EPA og DHA først og fremst. Samtidig er det 1000 mg fiskeolje per kapsel. Ultimate Omega-3 inneholder andre mettede fettsyrer, samt antioksidanter. Enten du ønsker en generell forbedring i helse, eller kanskje aktivt forsøker å begrense sjansen for hjerte og karsykdommer, så er dette omega 3 tilskudd best i test.

    Puori O3 Omega 3

    Puori O3 Omega 3 inntar andreplass i vår test. Mest unikt med dette produktet er muligens deres fokus på omega 3 fra fisker som er små. En liten fisk sikrer ganske enkelt at kilden er renere og av en høyere kvalitet. Puori O3 Omega 3 har god effekt på hjerte, øyne, og hjerne. Dette er dessuten en omega-3 barn vil like, med tanke på hvor myke og enkle kapslene er å svelge.

    Det er i all omega 3 fisker som står for de mettede fettsyrene. Puori O3 Omega 3 inneholder EPA og DHA, samt mange andre mettede fettsyrer. Det er EPA som her står for majoriteten av innholdet (1,250 mg per kapsel), av de totalt 2,700 mg med fiskeolje. Puori sitt produkt er et kjekt tilskudd av omega-3 i en hektisk hverdag.

    Ultra Omega 3

    Ultra Omega 3 er en helt unik form for omega 3 tabletter. Dette produktet baserer seg på norsk laks. Dessuten er denne fiskeolje best i test hva gjelder å være fersk, noe som er viktig for å optimalisere næringsstoffene. Tilskuddet av omega 3 fra Ultra Omega 3 blir nemlig utvunnet innen 24 timer fra råvarene blir klargjort. Produktet holdes under lave temperaturer ved prosessering for optimale forhold.

    Produktet hverken kokes, trykkes, eller varmes opp på noen måte for å få ut fiskeoljen. I stedet blir fiskeoljen skånsomt tappet ut av fisken, slik at den maksimale mengden med EPA, DHA, og andre mettede fettsyrer holdes inntakt. Ultra Omega 3 har også et høyt innhold av antioksidanter, rett og slett siden utvinningsprosessen ikke baserer seg på oksidasjon.

    Hvor mye omega 3 per dag er anbefalt?

    En normal person anbefales å spise fisk til middag et par dager i uka, da altså grunnet behovet for omega 3. En kan også benytte seg av vegetabilske alternativer, eller andre matvarer på butikken som har fått tilsatt omega 3, slik som smør, yoghurt, leverpostei, brød, og flere. Tilskuddet er derimot naturligvis ganske mye enklere å få i seg gjennom en liten kapsel, dersom en ikke har mye tid. Dette bør derimot ikke erstatte et vanlig kosthold.

    Men hvor store mengder omega 3 spesifikt per dag trenger en egentlig? Mange assosierer tross alt fett med noe negativt, og generelt sett er det best å styre unna. Allikevel er altså mettede fettsyrer bedre for kroppen enn umettede fettsyrer. Det er forskning som peker på at for stor mengde med omega 3 daglig ikke vil være bra, men samtidig er det vanskelig å få i seg såpass store mengder at det skal være farlig.

    For eksempel er det slik at du må spise over 400 knekkebrød med tilsatt omega 3 for å oppnå samme fordeler som et par spiseskjeer med tran eller en kapsel med tilskuddet. Dermed er det nok heller kosttilskuddene en skal se opp for å overforbruke, men alle kommer uansett med instruksjoner. Holder du deg innenfor begrensningene satt på enten din flaske med tran eller boksen med kapsler, så er du mer enn trygg.

    Slik velger du tilskudd av omega-3

    Det er liten tvil om at omega 3 er viktig for kroppen vår. Siden vi ikke kan produsere disse mettede fettsyrene på egenhånd, så trenger vi disse gjennom kostholdet. Selv om mange matvarer i dag er tilsatt omega 3, så er dette i såpass små doser at vi enten må ty til fisk, tran, eller omega 3 tilskudd. For mange blir sistnevnte det enkleste alternativet.

    Vår gjennomgang av omega 3 gir deg innsikt i 3 av de beste alternativene i dagens marked. Det finnes også mange andre gode alternativer, og muligens er det beste for deg å prøve deg frem. Da kan du avgjøre basert på dine egne behov, budsjettet ditt, og hvilke effekter du får av tilskuddene. Ønsker du å bedre din helse, så er inntak av omega 3 sunt, uansett hvor store mengder det er snakk om.

    Testvinnere

    ⭐⭐⭐⭐⭐

    #1 Testvinner