Kalorikalkulator - estimer ditt dagsbehov for kalorier

    Enten du skal trene deg i form, eller kanskje er mest glad i å kose deg med mat, så vet du hva kalorier er. Helt siden du var liten har du hørt om hvordan kalorier er det som gjør at vi legger på oss. Regnestykket er i praksis ganske enkelt. Dersom en spiser flere kalorier enn hva en forbrenner, så vil en gå opp i vekt. Spiser en færre enn hva en forbrenner, så vil en gå ned i vekt.

    Selv om regnestykket riktignok er enkelt, så er fasit noe mer kompleks for hvor mange kalorier vi trenger. Faktorer som gener, kjønn, alder, hvileforbrenning, fysisk aktivitet, og mye mer spiller inn på hvordan vårt kaloribehov er. En mann på over 2 meter har tross alt ikke samme anbefalt kaloriinntak som en kvinne flere hoder lavere.

    Det er i disse tilfellene at anbefalte daglige inntak av kalorier simpelthen må være mer individualiserte enn hva snittet trenger. Hvor mange kalorier du trenger kan tross alt variere fra litt over 1,000 til over 5,000, avhengig av om du er sengeliggende eller toppidrettsutøver for eksempel. Det er fysisk aktivitet som er aller viktigst i å avgjøre dagsbehov for kalorier.

    Men hvordan foretar du en kaloriberegning? En kalorikalkulator kan være en god løsning for deg ønsker å se hvor mange kalorier du trenger for hverken å gå ned eller opp i vekt. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva kaloriene egentlig er, hvor mange og hvorfor en trenger disse, hvor mye en forbrenner, samt hvordan en kalorikalkulator kan bistå deg i vektnedgangen.

    Hva er kalorier?

    Kalori er et ord som ofte bærer en negativ tone. Men hva er egentlig dette? En kalori måles hverken i vekt, høyde, eller lengde. Dette er faktisk bare et mål av energienheter. Dersom du spiser en matvare med 100 kalorier, så innebærer dette at kroppen din mottar 100 enheter med energi. Men hva betyr egentlig denne energienheten? Svaret på dette er rimelig enkelt, og noe kun de færreste av oss nok vet.

    Målenheten kalori innebærer nemlig at næringen innehar nok energi til å varme opp 1 gram med vann 1 grad. Det kan kanskje være vanskelig å forstå seg på, men grunntanken er at kalorier bærer energi. Dette er tross alt noe kroppen din trenger for å fungere i det daglige. Men hvorfor er da ideen om at kalorier er så ille blitt noe nesten alle mennesker nikker ja til?

    Det har seg nemlig slik at selv om kroppen trenger kalorier for å bevege seg, så vil for mange kalorier per dag føre til overvekt i lengden. Regnestykket nevnt tidligere påpekte dette. Får du flere kalorier inn i kroppen enn du klarer å forbrenne i det daglige, så lagrer kroppen din det overflødige som fett. Med mindre ditt aktivitetsnivå tilsier at forbrenning av kalorier i kroppen din er tilstrekkelig, så vil du altså legge på deg ved for høyt inntak av kalorier.

    Det har forøvrig ingenting å si om det er tomme kalorier eller ei. Dette begrepet sier i grunn ikke noe om kaloriene i seg selv, men det referer heller til næringsinnholdet i maten kaloriene kommer fra. Tomme kalorier tilsier at matvarene ikke har nyttige næringsstoffer. Realiteten er at 1 kalori i godteri gjør at du legger på deg akkurat like mye som 1 kalori i den sunneste grønnsaken som finnes i hele verden.

    Hvor mange kalorier trenger jeg?

    Enten du forsøker å gå ned i vekt, bygger muskelmasse, eller kanskje bare prøver å holde vekta i sjakk, så er spørsmål om hvor mye kalorier trenger jeg noe som de fleste stiller seg selv. Antall kalorier pr dag har tross alt en veldig stor effekt på vår helse. Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så vil vi ikke kunne ta inn flere kalorier i kroppen enn de som går ut igjen, uten å legge på oss.

    Det å unngå overvekt er viktig, da vi har en bedre sjanse for å unngå diabetes og andre livsstilssykdommer. Allikevel skal en ikke robbe kroppen for kalorier, da vi vet at konsekvensene er minst like alvorlige i den andre enden av skalaen. Ved å holde en såkalt idealvekt kan en styre unna faresonen. Selv om den ikke alltid er like nøyaktig, så er for eksempel kroppsmasseindeks, eller BMI som det ofte kalles, en god mal å følge her.

    Hvor mye kalorier per dag du trenger for å holde en jevn vekt er i følge all forskning avhengig av en rekke faktorer. Noen av faktorene er utenfor vår kontroll. For eksempel er kaloriinntak for kvinner og kaloriinntak for menn satt til merkbart forskjellige nivåer i snitt. Kaloriinntak per dag avhenger også som nevnt av alder, da store deler av dine fysiske forutsetninger naturligvis kommer an på hvor gammel du er.

    Som nevnt er også gener med på å avgjøre hvordan du skal regne ut kalorier din kropp krever. Allikevel er nok det viktigste som kan bli sagt om daglig kaloriinntak at du kan spise mer dersom du trener mer. Men akkurat hvor mye forbrenner du i hverdagen? Og hvor viktig er treningen for at forbrenningen av kalorier skal økes?

    Hvor mye forbrenner jeg?

    Hvor mange kalorier forbrenner man i løpet av en dag? Kalorier per kilo kroppsvekt er kanskje først og fremst det viktigste å påpeke her. Hvorvidt en trener eller sitter helt stille, så er det slik at kroppen forbrenner. Allikevel vil en større kropp forbrenne mer, slik at høyde og vekt har en effekt på ditt kaloriforbruk. Benytter du en kalorikalkulator, og er ærlig om å sitte stille og spise mye, så kan det hende at det står at ditt anbefalte inntak er på for eksempel 3,500 kalorier daglig.

    Din kalorikalkulator har her altså gitt deg et anslag på hvor mye du kan ta inn uten å hverken gå opp eller ned i vekt. Det betyr at enkelte forbrenner flere tusen kalorier per dag. Selv de som ikke beveger seg i det hele tatt forbrenner kalorier, og det er fordi kroppen din simpelthen trenger disse for å fungere. Uten drivstoffet ville vitale organer ha sviktet, slik at vi er nødt til å få oss i nok av disse gjennom hverdagen.

    Hvor mange kalorier per dag som et voksent menneske forbrenner varierer stort, men det er ofte en god del mer enn det en tenker seg. Samtidig er fasiten ofte en god del mindre når det kommer til trening. En tommelfingerregel er at en brenner omtrent 100 kcal per dag gjennom trening ved å gå eller løpe en kilometer. Det er altså ikke distansen det kommer an på, men intensiteten. De med lavere vekt forbrenner noe mindre ved å trene.

    Men hvor mye forbrenner man på en dag i snitt dersom en er generelt sett aktiv? Ved en vanlig treningsøkt på rundt 30 minutter forbrenner de fleste mellom 400 og 600 kcal per dag. Det å forbrenne kalorier er med andre ord enklere stillesittende, men dersom du spiser mer enn kroppen selv forbrenner ved lav aktivitet, så må du trene for å kompensere. Når du er aktiv får du dessuten mange andre fordeler også i ditt liv.

    Hvor mye kalorier er det i forskjellige matvarer?

    Dersom du gjennom en kalorikalkulator har funnet ut av ditt kaloribehov, så vil du helt sikkert begynne å regne ut kalorier i mat. Det er viktig å vite hvor mange kalorier du trenger, fordi sjokket fort kan bli stort når du ser hvor høyt inntaket er. De tidligere nevnte tomme kaloriene gjør fort at vi overgår vårt kaloribehov, siden de ofte er enkle og raske å få i seg i større mengder.

    Spesielt matvarer med høye mengder sukker, tilsatt eller ei, fører til raskt og enkelt inntak. Brus, iskrem, godteri, og flere er noe vi alle koser oss med. Ditt kaloribehov og hvor mange kalorier du trenger samsvarer derimot sjeldent med at ett enkelt måltid, eller bare en snack, tilfører kroppen over 1,000 kalorier. Sjokolade innehar for eksempel rundt 600 kalorier per 100 gram (en vanlig sjokoladeplate), mens en banan har rundt 100 gram i seg.

    Ditt kosthold spiller dermed en viktig rolle dersom du ønsker å opprettholde eller gå ned i vekt. Selv om det ikke er en anbefalt daglig verdi på matvarer for kaloriene, slik det er for protein og karbohydrater for eksempel, så har disse en mye større effekt på helsa. Her kan det være lurt å finne en kalorikalkulator for mat, slik at en kan se hvor store mengder som finnes i de enkelte matvarene.

    Hvordan fungerer en kalorikalkulator?

    En kalorikalkulator tar utgangspunkt i å regne ut hvor stort inntak av disse du bør ha dersom du ønsker å holde en stabil vekt. Det vil si, om du ønsker å holde vekten din i sjakk, så skal ditt inntak være i det området kalkulatoren gir deg en tilbakemelding på. Sier kalkulatoren at du trenger 2,500 kcal per dag, så er det fornuftig som et utgangspunkt å holde seg mellom 2,000 og 3,000, slik at du i snitt ender opp på 2,500.

    Det er jo tross alt slik at jul og andre familiesammenkomster byr på fristelser. Skal du holde vekten i sjakk, så må du derimot holde deg unna noen av de andre dagene i året. En kcal kalkulator hjelper deg med å finne et estimat for dagsbehov av kalorier, og kunne like så godt blitt kalt en kaloriforbruk kalkulator eller forbrenning kalkulator.

    Konseptet bak en kalorikalkulator er relativt enkelt. Du skal taste inn verdier slik som alder og vekt, samt hvilket kjønn du er. Dessuten skal du oppgi aktivitetsnivå både på jobb og fritiden. De fleste går tross alt mot en mer stillesittende jobb, slik at kalorier en kalorikalkulator anbefaler bør baseres på dette også. Når du skal finne ut hvor mange du trenger daglig, så hjelper det med flest mulig faktorer inne i bildet.

    Ved å finne ut hvor mange næringsstoffer du trenger hver dag, så kan du gjennom kalorikalkulatoren og andre kalkulatorer finne estimater. Disse hjelper deg med å balansere trening, kosthold, og hverdagen, slik at du kan oppleve de mange helsefordelene som følger med!