Yin yoga - stress ned og finn ro

    Yin yoga er et samlebegrep for all yoga som har fokus på den rolige og stille stunden som roer ned kropp og sinn. Dette er en rolig yogapraksis der du er i stillingene over tid som bringer deg i en meditativ tilstand. Med yin yoga skapes flyt gjennom kroppens bindevev og energibaner. Dette er en yogaform som gir deg økt bevegelighet og styrken du trenger i hverdagens gjøremål.

    Hva er yin yoga?

    Yin yoga er en terapeutisk yogastil som handler om gi seg hen og gjenoppbygge kropp og sinn. Yogaformen kjennetegnes av passive øvelser med myk strekk som holdes over lengre tid utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Man kan utføre både sittende og liggende øvelser hvor man passivt hviler inn i posisjonen, uten muskelstyrke. Du holder posisjonen i alt fra 2 til 20 minutter - noe som gir deg tid til å roe ned sinnet. I begynnelsen er kanskje et par minutter lenge nok. Her må du selv kjenne på kroppen og dine grenser. Etter hvert vil du synes det er mer og mer behagelig å være i stillingen over lengre tid. Ved å holde en mellomdyp strekk over lengre tid ønsker man å komme inn til kroppens fascia (bindevev) istedenfor musklene. Hovedfokuset er på området rundt hofter og korsrygg. Ifølge yogafilosofien er dette områder som er rike på bindevev og lagrer mange fysiske og følelsesmessige spenninger. Yin yoga åpner opp kroppen og myker opp kroppens bindevev, ledd, ligamenter og muskler samtidig som leddene styrkes. Du bringer kroppen inn i en meditativ tilstand og når du er i samme stilling over lengre tid finnes det åpning for refleksjon og oppmerksomt nærvær. Det er tid og rom for å rette bevisstheten mot pusten og kroppen. Du lærer å se dine handlingsmønstre med nye øyne og blir mer bevisst på å skape en bedre balanse mellom følelser, kropp og sinn. Yin yoga er en mer meditativ yogaform og en motvekt til de mer yang-baserte yogaformene som er mer dynamiske og fysisk krevende.

    Hvem passer yin yoga for?

    Alle kan utføre yin yoga og denne yogaformen passer spesielt bra for deg som søker ro. Yin yoga utfyller annen yogapraksis og trening. Det er enkelt å utføre og reduserer uro og stress. Dette er en veldig avslappende yogaform som egner seg godt for personer som har behov for å fylle på med energi, eller vil roe ned fordi du har for mye energi som tar krefter istedenfor for å gi overskudd. Yin yoga passer også fint som restitusjonstrening, når du har mange tanker i hodet som svirrer, du har humørsvingninger eller har kronisk stivhet og smerter i kroppen. Denne yogaformen kalles en hvilende yogaform og passer spesielt godt når du vil synke innover og trene uten å måtte bli sliten eller bruke opp alt av krefter. Yin yoga tilpasses hver enkelt og derfor kan én og samme yogaposisjon se forskjellig ut fra person til person avhengig av utgangspunkt og fleksibilitet. Noen kan for eksempel ha skader eller hypermobile ledd og vi trenger å modifisere yogaposisjonene etter kroppene våre.

    Målet og fokuset vil uansett være det samme:

    • Skape indre ro

    • Økt tilstedeværelse

    • Øke flyten av livskraft og balansere kroppens ulike energinivåer

    Tips til deg som utfører yin yoga

    • Du skal holde et langsomt tempo der du beveger deg rolig og forsiktig inn og ut av en stilling.

    • Tillat deg selv å gi slipp og slipp kontrollen.

    • Unngå maksimal strekk eller en strekk som gjør vondt. Finn en stilling som gjør at du greier å holde denne en stund.

    • Vær tilstede. Fokuser på pusten og området du strekker, og visualiser gjerne at du puster inn og ut gjennom området. En dypere pust gir ro i kroppen, bearbeider vonde følelser og åpner for mer glede. Ha en naturlig og uanstrengt pust inn og ut gjennom nesen.

    • Begynn med å holde en posisjon i 2-5 minutter. Øk deretter tiden når du kjenner deg klar for det.

    Yin yang yoga

    Disse aspektene blir ofte brukt i yoga og er en vanlige betegnelse på to motpoler som utfyller hverandre og danner en enhet. Yin har et mer innadrettet fokus som representerer det rolige, nærende og mer meditative. Yang representerer det mer utadrettede med det mer fysisk krevende og eksplosive. Yin-yang-teorien beskriver altså to sider av en helhet som skal være i balanse for å opprettholde harmoni. Yang har kvaliteter som bevegelse, stigende, varme, utvidende, lyse, framdrift, aktive. Yin står i balanse til yang med kvaliteter som stillhet, nærende, synkende, kalde, mørke, passive med mer. Yin og yang er i alt og alle. I vår moderne tid lever mange i en hverdag med en hektisk timeplan og mange aktiviteter som skaper ubalanse, og fysisk og psykisk stress. Yin yoga vil derfor er en god motvekt i et liv med en krevende hverdag. Du lærer å rette oppmerksomheten på pusten og kroppen der du gir slipp og aksepterer deg selv her og nå. I en typisk yin yoga-klasse lærer du ulike stillinger, pusteteknikk, guidet meditasjon samt hvordan ta hensyn til deg selv i hverdagen.

    Utstyr til yin yoga

    En god yogamatte vil være en smart investering. Yogamatten vil bidra til at du står mer stabilt og en god matte skal ha et godt grep i underlaget. Endene på matten skal ikke krølle seg og matten skal ikke lage bølger. Det er individuelt hvor tykk matten bør være og hvordan dette påvirker kroppen. For eksempel vil noen like en tykkere og mykere modell, mens andre velger en tynnere matte. Det er viktig at din yogamatte oppleves behagelig og dermed passer for deg og din kropp. Det vil også være lurt å tenke praktisk når du skal finne en yogamatte: Hvor mye veier produktet? Er den enkel å rulle ut og pakke sammen etterpå? Har den en egen pose eller bærestropp?

    I tillegg til en god yogamatte så kan en yogablokk være et godt verktøy i yin yoga. Denne kan hjelpe deg til å utføre krevende yogaposisjoner på en trygg måte slik at du unngår overbelastning og strekk. En yogablokk gir deg støtte og skåner deg. Den brukes for eksempel til å forkorte avstanden ned til underlaget eller til å avlaste korsryggen, men en yogablokk kan også brukes når du vil utfordre deg selv ved å oppnå en dypere posisjon og større strekk. Mange liker også å ha et yogapledd når de praktiserer yin yoga. Dette gir et mykt og deilig underlag med komfortabel støtte. I tillegg finnes det egne yogaputer og yoga bolster i ulike varianter som gir støtte og som kan brukes i meditasjon.

    Du bør velge myke og komfortable plagg som du føler deg vel i og som full bevegelsesfrihet. Det er også viktig å ha god kontakt med underlaget og derfor utøves yoga uten sko på beina. Mange synes det er best å trene barføtt, men hvis du foretrekker å ha på deg sokker bør du være bevisst på å bruke sklisikre sokker.

    Fakta om yoga

    Ordet yoga stammer fra sanskrit og betyr “å binde sammen”. En person som utøver yoga kalles på sanskrit en yogi. Yoga er åndelig disiplin og en metode for å bruke sin egen bevissthet og utdype kontakten med oss selv. Det finnes flere ulike former for yoga og yin yoga er som tidligere nevnt en form for rolig og myk praksis. Med ulike yogateknikker kan man bedre evnen til å sanse, kontrollere sinn og oppleve mer tilstedeværelse. Resultatet er kroppslig og mentalt velvære, avspenning og ro. Uansett hva slags type yoga du utfører så er pust og bevegelse viktige nøkkelord. Med yoga vil du oppleve å komme i balanse som skaper ro i kropp og sinn. Yoga som treningsform handler ikke om å slite ut kroppen hvor man skal kjenne at svetten drypper fra kroppen eller kommer høyt opp i puls. Målet er å roe ned kroppen med fokus på pusten og ulike øvelser der man får en meditativ effekt hvor oppmerksomheten er vendt innover.

    Fordeler med yoga

    Det er mange grunner til å praktisere yoga. I en stressende hverdag er det mange som opplever at yoga er med på å balansere et hektisk liv og gi bedre livskvalitet. Forskning har blant annet vist at det å praktisere yoga gir flere helsefordeler. Ser vi nærmere på de fysiske effektene av yoga er det mange som særlig merker bedre bevegelighet og økt smidighet samt at kroppen generelt blir sterkere og mer balansert. Dette vil igjen bidra til mindre anspenthet og stivhet i muskulatur. Man får en mer fleksibel kropp og opplever bedre funksjonalitet i hverdagen. Den beroligende effekten av yoga vil også bidra til at du over tid får større mental kapasitet med bedre konsentrasjon og økt kreativitet. Yoga gir deg ro som gjør at du lærer deg å fokusere tankene dine og å ta kontroll over følelsene dine. Fordelene av yogapraksis vil ikke nødvendigvis komme med en gang. Dette er noe som kommer over tid, men de fleste vil uansett raskt merke fremgang. Vær tålmodig - mange i yogamiljøet sier gjerne at du må teste ut yoga flere ganger for å finne ut om det er noe for deg og hvilken type yogaform du trives best. I yoga anses pusten å være et livsnødvendig prinsipp og de fleste vil trenge tid til å forstå pusteteknikker i yoga. Du skal lære deg å lytte til og kjenne kroppen samtidig som du puster rolig for å sikre at du får utnyttet kroppens potensiale. Pusten er et verktøy du kan bruke til å mestre angst og stress, og da kan du også gjøre yogastillingene bedre og mer effektivt. Typiske tilbakemeldinger fra personer som starter med yoga er at de hele tiden oppdager nye aspekter og positive effekter jo lenger de holder på.