5 om dagen

    15 tips til 5 om dagen

    1. Lager du denne smoothien f√•r du i deg store deler av dagens behov for frukt, samt 1 porsjon gr√łnnsaker: 150g raspet gulrot, 100g appelsin, 100g banan og 1 t√łrket aprikos kj√łres i blender sammen med isbiter.

    2. Cherrytomater, knaskegulr√łtter, minimais og reddiker trenger ingen tilberedning! Spis det som snacks eller som en del av lunsjen. Dette er ogs√• gr√łnnsaker som passer perfekt √• legge i matpakken til barna.

    3. Lag guacamole og salsa til tacomåltidet.

    4. Bruk en halv avocado som p√•legg p√• br√łdskiven, sammen med litt salt, pepper og noen skiver paprika. Godt og mettende!

    5. Skj√¶r eple i b√•ter (bruk gjerne en epledeler) og bland en dipp av vaniljeyoghurt/-kesam og kanel. Kjempegodt √• sitte og dippe under ‚ÄúGullrekka‚ÄĚ p√• fredager!

    6. Bytt halvparten av kj√łttdeigen i spagetti bolognes med gulrot. Smaker kjempegodt samtidig som man ikke blir like tung i magen etterp√•.

    7. Tilsett en hel pastinakk i potetstappen. Den milde smaken passer perfekt sammen med potetene og du f√•r tilf√łrt litt variasjon!

    8. Lag en fruktsalat til dessert. Eller hva med litt ananas-carpaccio? Godt for magen etter en tyngre middag.

    9. Ikke f√•tt i deg nok gr√łnnsaker tidligere p√• dagen? Lag wok til middag! (da er det vanlig √• beregne 400-500g per person)

    10. Lag en gr√łnnsakssuppe til middag. Lag litt ekstra og frys restene slik at du har de til senere.

    11. Pr√łv en ny frukt eller gr√łnnsak! Kanskje blir det en ny favoritt?

    12. Drikk et glass usukret frukt- eller gr√łnnsaksjuice i l√łpet av dagen. 1 glass juice teller som 1 av 5 om dagen (men husk at juice ikke kan telle som mer enn 1 om dagen).

    13. Bruk fersk hvitl√łk, chili og krydderurter i f.eks. spagettisausen istedenfor t√łrket krydder. Hvitl√łk og chili er faktisk med p√• √• √łke forbrenningen! Dessuten er krydderurter ofte en god erstatning til salt.

    14. Skj√¶r noen skiver tomat, agurk, reddik, paprika eller squash og ha det p√• br√łdskiven til frokost eller lunsj.

    15. Eksperimenter med ulike m√•ter √• tilberede gr√łnnsakene p√•! Du kan ovnsteke dem, lage pur√©er, marinere dem, koke dem, lage r√•kostsalater eller steke dem i panne.

    Flere artikler om kosthold:

    Kosttilskudd

    Helsekost

    Proteinpulver