Skulderøvelser for ditt treningsprogram

Innhold

    Enten du leter etter øvelser for skuldre til muskelbygging, eller bare ønsker å finne øvelser for vonde skuldre, så finnes det et mangfold av øvelser. Kanskje er ikke skuldre like populære som bryst, rygg, biceps, og triceps blant annet, men det er en veldig viktig muskelgruppe. Skulder muskler er med på å dra lasset i nærmest enhver øvelse der overkroppen er inkludert. Å trene opp skuldrene gjør derfor at du kan løfte mer ved andre øvelser.

    Men siden skulder øvelser ikke er så populære som andre rutiner på trening, så ender mange opp med å nedprioritere trening av skuldre. Dette henger også samme med at skuldertrening nok ikke har like mye tilgjengelig informasjon over nett. Leter du etter en skulderøvelse er sjansen stor for at fokuset fort skiftes over på andre kroppsdeler. Det er tross alt mer gøy å ha stor biceps enn skuldre.

    Det finnes derimot så mange øvelser skuldre kan dra nytte av, og som enkelt kan veves inn i ditt treningsprogram. Et skulder program trenger ikke inneholde mer enn et par forskjellige stasjoner, før du får den ønskede effekten. Det er her viktigst å isolere din skuldermuskulatur. Du får jo tross alt trent skuldrene og nakke blant annet ved flere øvelser for overkroppen, mens isolasjon er viktig for å bygge musklene optimalt.

    I denne artikkelen skal vi gå gjennom hvilke øvelser du kan bruke i et treningsprogram for skuldre. Ved å inkorporere disse i trening av skuldrene, så vil du se resultater hurtig. Skulderøvelser hjemme eller på treningssenteret har ikke noe å si - denne muskelgruppen bør du ikke sette til siden!

    Bygg skuldermuskler med disse øvelsene

    Det finnes for dine skuldre øvelser av alle former og slag. Militærpress med stang, øvelser med kabel og strikk, samt sidehev, er blant alternativene. Vi skal nedenfor gå gjennom hvordan du kan bruke disse øvelsene under treningen din. Det finnes mange styrkeøvelser skuldre kan dra godt nytte av.

    Militærpress med stang

    Militærpress med stang er en god øvelse for dine skuldre. Løft opp stangen med begge hender og hold den rett over hodet. Deretter skal du senke stangen ned til brystet, før du kjører press opp og ned til du ikke orker mer. Ved å bruke denne øvelsen kan du trygt gi slipp på stangen når det blir for tungt, dersom du står over en god matte. I følge mange eksperter gir militærpress muskler i skuldrene og brystet god isolering.

    Skulderøvelser med kabel

    Det er ved mange skulderøvelser kabel tar skikkelig i for muskulaturen. Her kan skulder øvelser styrke din evne til å bygge muskler, og ikke bare trene deg i form. Denne typen øvelser setter deg på prøve. Har du riktig teknikk i boks derimot, så skal du ikke bekymre deg for gode øvelser med kabel for dine skuldre.

    Skulderøvelser med strikk

    Strikk øvelser til skulder er bra når du ønsker å varierer øktene noe. Ofte blir styrketrening av skuldre kun assosiert med maskiner og kabler. Denne typen øvelser blir derimot litt ensidige etterhvert, slik at om har andre øvelser i hodet underveis, så gjør disse økten din noe mer trivelig. Trening av skuldrene kan faktisk være riktig gøy når du benytter deg av strikk.

    Sidehev med manualer

    Sidehev med hantler, eller manualer som de også kalles, er den enkleste formen for trening av skuldrene. Her trenger du tross alt kun et par manualer, og med hodet rett frem og rak rygg, så skal du bare heve manualene lett opp ved sidene. Det er en mer statisk øvelse, men skulderen din vil virkelig settes i gang her, og bakre del kan godt aktiveres litt ekstra med "rulling" av skuldrene.

    Slik kan du trene skuldre hjemme

    Øvelser i hjemmet er relativt enkle å sette opp, spesielt grunnet at utstyret som kreves er minimalt. Det er ikke sikkert at det treningsprogram skuldre trenger i ditt tilfelle inkluderer mange maskiner og komplekse kabler. Noen ganger er svaret på "hvordan trene skuldre?" ganske enkelt ved bruk av kroppen. Blant annet gir skulderpress muskler en større oppgave med manualer, enn benkpress gir for ditt bryst på treningssenteret for eksempel.

    Kjøper du inn et par manualer, en stang, og kanskje en benk, så har du tross alt veldig god variasjon i øvelser å ta av. Skulderen kan trenes opp med en rekke forskjellige øvelser gjennom disse, samt at du kan benytte manualer, stang, og benk til de andre muskelgruppene også. Det kan sies mye om økt motivasjon ved besøk på treningssenteret, men det er liten tvil om at skulder øvelser hjemme lar seg gjøre helt fint.

    Hvorfor trene skuldre?

    Samtlige eksperter sier seg enige om at skuldrene ikke bør ignoreres på trening. Det å kun trene armene, brystet, beina, eller andre kroppsdeler hver for seg gir ikke optimale resultater. Hele kroppen er med på å dra på lasset for mange øvelser, og der er skuldre spesielt viktige for øvelser som inkluderer overkroppen.

    Dersom du ønsker å forebygge skader, så er det også behjelpelig å bygge opp muskulaturen i dine skuldre. Det beste er å få med seg hele kroppen, fra topp til tå. Men skulle du få vondt i dine skuldre, så er trening av skuldrene også effektivt for å komme seg tilbake til sitt gamle nivå.

    Trening av vonde skuldre

    Det finnes ved opptrening av skulder øvelser som er meget effektive. Har du fått en skade, så kan det faktisk være styrketrening skuldre trenger. Det kan virke noe imot sin hensikt å legge press på en skade, men en skal her tross alt løfte ganske lett vekt. Ved å legge riktig press kan en trene opp en skade for eksempel. Dersom en har brukket bein i regionen, så kan en sakte men sikkert med press bygge opp musklene i skulderområdet igjen.