Yoga - alt du bør vite

    Det finnes mange ulike former for yoga og fellesnevneren for alle typer yoga er å forene mennesket, kropp, sinn og ånd. Å praktisere yoga skal skape en helhet med pust og bevegelse som viktige stikkord. I yoga er det fokus på å ta kontroll over eget mentalt og kroppslig liv slik at man skaper ro og balanse i kropp og sjel. 

    Hva er egentlig yoga?

    De fleste av oss har hørt om yoga, men vet du egentlig hva ordet yoga betyr? Det stammer fra sanskrit og betyr “å binde sammen”. En person som utøver yoga kalles på sanskrit en yogi. Med ulike yogateknikker kan man bedre evnen til å sanse, kontrollere sinn og oppleve mer tilstedeværelse. Resultatet er kroppslig og mentalt velvære, avspenning og ro. Man vet at yoga har blitt praktisert av mennesker i over 5000 år og kanskje allerede for 25,000 år siden ifølge yogahistoriker Georg Feuerstein. Yoga er ikke en religionsform og er heller ikke knyttet til noen bestemt religion. Yoga er åndelig disiplin og en metode for å bruke sin egen bevissthet og utdype kontakten med oss selv. Det vi kjenner som yoga i dag stammer fra India og innen yoga-sjangeren er det flere ulike retninger og måter å praktisere på. Dermed kan det være at du liker en type yoga bedre enn noen andre og det er viktig å finne sin retning. Uansett er yoga noe som passer for alle uansett alder, utgangspunkt og nivå.

    Kom i balanse med yoga

    Ulike yogaformer praktiserer ulike øvelser, noen mer dynamiske og fysiske, andre mer rolige og meditative. Enkelt forklart så vil man i klassisk yoga hvile mellom de ulike posisjonene, mens man i dynamisk yoga holder bevegelsene i gang ved å knytte øvelser sammen til en dynamisk flow. Dermed er den klassiske yogaen mer preget av ro og den dynamiske blir mer fysisk krevende. Begge formene bygger uansett på de samme grunnprinsippene med praksis hvor fokuset er harmoni mellom øvelser, pust og avspenning. Yoga som treningsform handler ikke om å slite ut kroppen hvor kjenner pulsen øker og svetten renne nedover ansiktet. Målet er å roe ned kroppen med fokus på pusten og ulike øvelser der man får en meditativ effekt hvor oppmerksomheten er vendt innover.

    Fordeler med yoga

    Yoga har de siste årene blitt mer og mer populært over hele verden, og det er mange grunner til å praktisere yoga. I en stressende hverdag er det mange som opplever at yoga er med på å balansere et hektisk liv og gi bedre livskvalitet. Forskning har blant annet vist at det å praktisere yoga gir flere helsefordeler. Bedre søvn, lavere stressnivå i kroppen, reduserer høyt blodtrykk, økt styrke, mindre vondter og bedre mental helse er bare noen av gevinstene mange opplever gjennom å trene yoga.

    Ser vi nærmere på de fysiske effektene av yoga er det flere som særlig merker bedre bevegelighet, økt smidighet og at kroppen generelt blir sterkere og mer balansert. Dette vil igjen bidra til mindre anspenthet og stivhet i muskulatur samt at man blir mer fleksibel og opplever bedre funksjonalitet i hverdagen. En fungerende kropp gir reduksjon av plager og smerter, og er dermed helt klart viktig for å føle seg vel. Det å være fysisk aktiv vil også kunne ha en positiv effekt på fordøyelsen og søvn.

    Når vi snakker om hvordan yoga kan påvirke den mentale helsen vår så er det gjerne fokus på senke skuldrene og redusere stressnivået som mange tenker på. Med yoga øker man oppmerksomheten på pusten og kombinasjonen med øvelsen man gjør hjelper deg med å være til stede i nuet og slippe mentalt stress. I tillegg kan den beroligende effekten av yoga også bidra til at du over tid får større mental kapasitet med bedre konsentrasjon og økt kreativitet. Yoga gir deg ro som gjør at du lærer deg å fokusere tankene dine og å ta kontroll over følelsene dine.

    Mange tror at man må være myk eller fleksibel fra før av for å kunne utføre yoga, mens noen tenker kanskje at de ikke kan gjøre yoga fordi man føler seg for stive. Da er det viktig å huske at en av fordelene med yoga er nettopp å myke opp i kropp og sinn som kan slippe opp spenninger og redusere stivhet. Senk kravene og unngå å sammenligne deg med dem som står rundt deg. Typiske tilbakemeldinger fra personer som starter med yoga er at de hele tiden oppdager nye aspekter og positive effekter jo lenger de holder på.

    Fokuserer på pusten i yogastillingene

    En typisk misforståelse mange har om yoga er at dette handler kun om å tøye og strekke kroppen samtidig som man forsøker å trekke pusten dypt inn og puste rolig ut. De fleste vil trenge tid til å lære seg pusteteknikker i yoga, og fordelene av yogapraksis vil kommer over tid og ikke nødvendigvis med en gang. Pusting i yoga er mer enn å bare puste inn og ut. I yoga anses pusten å være et livsnødvendig prinsipp. Du skal lære deg å lytte til og kjenne kroppen samtidig som du puster rolig for å sikre at du får utnyttet kroppens potensiale. Pusten er et verktøy du kan bruke til å mestre angst og stress, og da kan du også gjøre yogaposisjonene bedre og mer effektivt.

    Hva trenger du for å trene yoga?

    I dag er det et mangfold av yogasjangre og det betyr også at det finnes mange ulike arenaer som tilbyr forskjellige praksis og timer. I utgangspunktet er det å utøve yoga helt gratis. Du trenger ikke noe spesielt utstyr eller bestemte plagg. Når du skal gjøre yoga bør du velge myke og komfortable klær som gir full bevegelsesfrihet. Det er også viktig å ha god kontakt med underlaget og derfor utøves yoga uten sko på beina. Mange synes det er best å trene barføtt, men hvis du foretrekker å ha på deg sokker bør du være bevisst på å bruke sklisikre sokker. Mange liker å praktisere yoga på en god yogamatte og matten er ment for å isolere mot underlaget samt sørge for at du ikke sklir. Hvis du ønsker å bruke en yogamatte skal du velge en som passer deg og dine behov. Det er individuelt hvor tykk matten bør være og hvordan dette påvirker kroppen. For eksempel vil noen like en tykkere og mykere modell, mens andre velger en tynnere matte. Uansett er det greit å vite at du ikke må ha en yogamatte for å trene yoga - du kan også praktisere på et teppe, i gresset eller på gulvet. Derfor kan du faktisk utøve yoga når og hvor det måtte passe deg.

    Slik kommer du i gang med yoga

    Som helt fersk innen yogaverdenen kan det være utfordrende å vite hvor man skal starte og ikke minst hvilken type yogaform som passer deg best. For noen er det kanskje en selvfølge å melde seg på et yogakurs eller melde seg inn i et yogastudio, mens andre prøver ut en yogaklasse på treningssenteret de trener på eller ser på en yoga-praksis på for eksempel YouTube. Et godt tips er uansett å gjøre litt research på forhånd der du finner ut litt mer om ulike yogaformer og deretter får en oversikt på hvilke ulike tilbud som finnes som kan være aktuell for deg å bli med på.

    Ulike yogaformer

    Hva karakteriserer de forskjellige yogaformene, og hva er de ulike variantene og øvelsene bra for? Vi har laget en oversikt over noen av de mest kjente og populære yogatypene:

    Hatha yoga

    Hatha yoga betegnes gjerne som klassisk yoga og er en av de opprinnelige hovedgrenene innen yogaverdenen. Et viktig fokus med denne yogaformen er å finne en indre balanse gjennom å trene den fysiske kroppen. Her kombineres fysiske bevegelser med pusteøvelser og meditasjon for å oppnå fysisk og mental velvære. Denne yogaformen er en av de mest kjente og passer for alle uansett alder, utgangspunkt og nivå.

    Bikram yoga

    Bikram yoga utføres i et oppvarmet rom på 40 grader med en luftfuktighet på 40 prosent. En økt med bikram yoga består alltid av 26 posisjoner og to pusteøvelser hvor man jobber systematisk med kroppen. Hver posisjon er en oppvarming til neste posisjon og øvelsene er satt sammen for å komplementere hverandre for å trene hele kroppen. En økt varer i 90 minutter og jevnlig utføring av bikram yoga gir deg en mer fleksibel kropp med mer tilstedeværelse, mindre spenninger og redusert stressnivå. De første gangene kan yogatimen oppleves meget krevende, både mentalt og fysisk, men etterpå føler man seg revitalisert og kroppen vil takke deg. Bikram yoga kan utføres av alle uansett alder, utgangspunkt og nivå.

    Ashtanga yoga

    Ashtanga er en dynamisk yogaform hvor pust og bevegelse synkroniseres i en flyt. Denne type yoga er en kraftfull og fysisk krevende praksis hvor målet er å rense kroppen. Du vil føle deg mer i balanse og få en sterkere tilstedeværelse, både fysisk og mentalt. Denne yogaformen passer for deg som ønsker en kraftfull og litt tøffere praksis som gir styrke og fleksibilitet. Forbindelsen med pusten og at du hele tiden beveger kroppen gjør at yogapraksisen blir som en meditasjon i bevegelse.

    Kundalini yoga

    Dette er en dynamisk og terapeutisk yogaform som jobber helhetlig, direkte og raskt. Kundalini yoga blir gjerne omtalt som "bevissthetens yoga". Her er det fokus på å styrke og balansere sinnet og kroppens kommunikasjonskanaler som nervesystemet og hormonsystemet. Kundalini yoga er "yoga for hverdagen" og et effektiv redskap for stressmestring som hjelper deg å ta i bruk dine indre ressurser og utnytte ditt potensiale som menneske.

    Yin yoga

    Yin yoga er et samlebegrep for all yoga som har fokus på den rolige og stille stunden som roer ned kropp og sinn. Dette er en rolig yogapraksis der du er i stillingene over tid som bringer deg i en meditativ tilstand. Yin yoga er en motvekt til de mer yang-baserte yogaformene som er mer dynamisk og fysisk krevende.